Accuphase E-800 - Wzmacniacz zintegrowany
E-800 to najnowszy wzmacniacz zintegrowany japońskiego producenta, słynącego z najwyższej klasy urządzeń tranzystorowych i cyfrowych źródeł dźwięku. Model ten zajmuje pozycję powyżej doskonale przyjętego i pozostającego w produkcji E-650, zapowiadając nadchodzącą nową serię flagowych urządzeń. Co ciekawe, E-800 jest nie tylko najlepszą, ale także największą i najcięższą integrą w historii Accuphase.
E-800 to konstrukcja całkowicie symetryczna, w której można napotkać rozwiązania znane z dotychczasowych topowych konstrukcji. Sekcja przedwzmacniacza wykorzystuje autorski, bezrezystancyjny układ regulacji głośności AAVA (Accuphase Analog Vari-gain Amplifier), umieszczony z przodu konstrukcji. Podaje on 16 sygnałów prądowych o różnym natężeniu, eliminując fluktuację impedancyjną oraz zapewniając maksymalny odstęp sygnału od szumu, wynoszący 104 dB – czyli o 2 dB więcej niż w przypadku E-650. W połączeniu z czujnikiem położenia potencjometru zabudowanym w masywnych aluminiowych elementach, układ ten zapewnia nie tylko rewelacyjną jakość dźwięku, ale także niesamowitą gładkość działania i komfort użytkowania. Nic dziwnego, gdyż ostatni element pochodzi z doskonałego przedwzmacniacza C-2850. Końcówka mocy, której konstrukcję opracowano na podstawie modelu A-48, pracuje w układzie wzmacniacza instrumentacyjnego, z tranzystorami MOS-FET w sześciokrotnej, równoległej konfiguracji push-pull, wysterowanymi w czystej klasie A. Konfiguracja ta gwarantuje wydajność prądową na poziomie 33 A, a także przyrost mocy proporcjonalny do spadku impedancji: wzmacniacz oddaje 50 W przy obciążeniu 8 om, 100 przy 4 i 200 przy 2. A co dzieje się przy impedancji 1 oma?
Wzmacniacz pozostaje stabilny, oddając 300 W mocy muzycznej. Są to oficjalne, „bezpieczne” wyniki katalogowe, natomiast zmierzona moc maksymalna wynosi odpowiednio: 90, 165, 272 i 360 W. Sercem konstrukcji wzmacniacza w klasie A jest maksymalnie wydajna sekcja zasilania – dzięki niej możliwe jest wysterowanie nawet trudnych, wielodrożnych kolumn głośnikowych. Jest ona zbudowana z potężnego, ekranowanego transformatora toroidalnego i dwóch wielkich, customowych kondensatorów filtrujących o pojemności 60 000 µF każdy. Gwarantowany współczynnik tłumienia to monstrualne 1000, co oznacza wartość aż o 200 większą niż w E-650, a więc ekstremalnie niską wyjściową impedancję na poziomie 0.008 oma. Uzyskano ją dzięki zbalansowanym układom zdalnej detekcji sygnału na dodatnich i ujemnych zaciskach głośnikowych, z negatywnym sprzężeniem zwrotnym. Układy zabezpieczające zrealizowano w postaci wysokiej klasy przełączników MOS-FET, z obwodami umieszczonymi bezpośrednio po drugiej stronie terminali głośnikowych, a także podwójnych czujników termicznych mierzących temperaturę bezpośrednio na radiatorach oraz transoptorów oddzielających obwód zabezpieczeń od ścieżki sygnałowej.
Od strony użytkowej inżynierowie Accuphase proponują klasyczne, podwójne terminale głośnikowe z przełącznikiem umożliwiającym wybór każdego z osobna, obydwu, bądź całkowite odłączenie, możliwość zamontowania opcjonalnych kart przetworników DAC-40 lub DAC-50, przedwzmacniacza gramofonowego AD-50 lub rozszerzenia o w postaci dodatkowego wejścia RCA LINE-10, rozdzielną sekcję pre- i power, no i oczywiście charakterystyczny, dwukanałowy miernik poziomu wysterowania sygnału, zrealizowany za pomocą 30-punktowych wskaźników LED, sięgających poziomu -50 dB.
Celem inżynierów Accuphase było skonstruowanie wzmacniacza zintegrowanego mogącego dorównać klasą dźwięku najlepszym dzielonym konstrukcjom, składającym się z przedwzmacniacza i końcówki mocy. Układy E-800 realizują założenie maksymalnej prostoty i funkcjonalności, dzięki którym jest w stanie swobodnie dotrzeć do samego serca muzyki.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA:
- Moc wyjściowa (RMS):
2 × 300 W/1 Ω, 2 × 200 W/2 Ω, 2 × 100 W/4 Ω, 2 × 50 W/8 Ω - Pasmo przenoszenia:
Wejście liniowe: 20-20 000 Hz (+0/–0,5 dB),
Power IN: 20-20 000 Hz (+0/–0,2 dB) dla pełnej mocy,
Power IN: 3-150 000 Hz (+0/–3.0 dB) dla mocy 1 W - Stosunek sygnał / szum (ważony A):
high level 104 dB, balanced 104 dB, main in 119 dB - Całkowite zniekształcenia harmoniczne (THD):
0.03% (20 – 20 000 Hz) /4-16 Ω - Zniekształcenia intermodulacyjne: 0,01%
- Współczynnik tłumienia (Damping): 1000 (8 Ω/50 Hz)
- Tłumienie: -20 dB
- Regulacja barwy dźwięku:
BASS: 300 Hz/± 10 dB (50 Hz),
TREBLE: 3 kHz/± 10 dB (20 kHz) - Regulacja sygnału wyjściowego: +6 dB (100 Hz)
- Wyjście słuchawkowe: 8 Ω lub więcej
- Napięcie wyjściowe: 0.796 V/50 Ω
- Zasilanie: AC 120 V, 220 V, 230 V, 50/60 Hz
- Pobór mocy:
180 W (standby), 390 W (IEC 60065) - Wymiary: 465 × 239 × 502 mm
- Waga: 36.0 kg
Misja firmy
Siłą napędową marki Accuphase jest nieprzemijająca ambicja pracowników firmy, współpracujących w celu tworzenia wybitnych produktów najwyższej jakości. Dzięki zastosowaniu unikalnych i innowacyjnych rozwiązań technologicznych, nasze urządzenia są w stanie spełnić najbardziej wygórowane oczekiwania użytkowników. Nieustannie dążymy do doskonałości, pamiętając przy tym o poszanowaniu zasad i obyczajów uczciwej konkurencji.
Historia Accuphase
Założenie firmy Kensonic | W roku 1972 bracia Nakaichi i Jiro Kasuga odeszli z konsorcjum Trio-Kenwood (obecnie JVC Kenwood), by stworzyć własną firmę, zajmującą się tylko i wyłącznie sprzętem audio. W przeciwieństwie do dotychczasowego pracodawcy nastawionego na rynek masowy i związane z tym kompromisy, bracia Kasuga w towarzystwie kilku zaufanych współpracowników postanowili od samego początku skoncentrować się na niewielkiej niszy urządzeń o niespotykanej dotąd jakości dźwięku, odzwierciedlających niedościgniony ideał reprodukcji muzyki. Założeniem było, żeby cała działalność firmy: pomysły, projekty, wykonanie, sprzedaż i serwis były realizowane samodzielnie.
Rok po zaprezentowaniu pierwszych modeli, prywatne mieszkanie Jiro Kasugi w Ota, jednej z dzielnic bezkresnego Tokio, posłużyło za biuro projektowe firmy. W tamtych czasach stereo wysokiej klasy zaczynało zdobywać w Japonii popularność, a przemysł audio powoli rozkwitać, jednak dostępność sprzętu była ograniczona tylko do popularnych, masowych produktów. W Japonii nie było wtedy żadnej firmy produkującej sprzęt klasy high-end. Accuphase narodził się z zamiarem realizacji właśnie takich planów – o sprzęcie przeznaczonym do słuchania muzyki w domu z jakością, o jakiej będą marzyć melomani na całym świecie.
Od Kensonic do Accuphase
Firma Kensonic Laboratory, Inc. wypuszczała swoje produkty pod marką Accuphase od samego początku, a na dziesięciolecie istnienia została ona przemianowana na Accuphase Laboratory, Inc., rozpoczynając nowy rozdział historii japońskiego high-endu.
Accuphase to połączenie skrótu „accu” pochodzącego od „accurate” (dokładna) oraz „phase” (faza) – zwróćmy uwagę, że to ostatnie pojęcie jest esencjonalne dla dźwięku wysokiej klasy. Ta niecodzienna i niezbyt łatwa do wymówienia nazwa była z początku zupełnie nierozpoznawalna, a firmę uważano w Japonii za zagraniczną. W czerwcu 1973 roku, dokładnie rok po założeniu, Accuphase przeniosło się do nowo wybudowanej siedziby na przedmieściach Yokohamy i pozostało pod tym adresem do dziś. W sierpniu tego samego roku do produkcji weszły długo wyczekiwane modele premierowe: wzmacniacz mocy P-300 z dedykowanym przedwzmacniaczem C-200, a także tuner AM/FM T-100.
Wykorzystując komponenty wyłącznie najwyższej klasy, innowacyjną topologię układów oraz niespotykaną dotąd dokładność wykonania, produkty te zapewniły zaskakującą jakość dźwięku, co niestety miało także wpływ na ich koszt…
Mimo uplasowania na wysokiej półce cenowej, rynek domowego audio przyjął nasze urządzenia bardzo entuzjastycznie. Ich niezrównane brzmienie i staranne wykonanie zdobyły sporo uznania, pozytywnych recenzji i nagród, włącznie ze złotym medalem w kategorii „Grand Prix Japońskiego Sprzętu”, przyznanym jesienią 1973 roku przez Radio Gijutsu wzmacniaczowi P-300. To zdarzenie zapoczątkowało bogatą historię sukcesów i wyróżnień wielu modeli Accuphase i tak naprawdę było zwiastunem narodzin japońskiej techniki high-end audio, trwającej do dziś.
Siedziba Accuphase: Yokohama City, 2-14-10 Shin-ishikawa, Aoba-ku, Kanagawa Prefecture, 225-8508 Japan
Wposzukiwaniu bezkompromisowej jakości
Od momentu założenia firmy koncentrujemy się tylko i wyłącznie na najlepszych możliwych rezultatach brzmieniowych. Naszym celem jest wytwarzanie wyjątkowych urządzeń, zapewniających marce Accuphase miejsce w czołówce światowych producentów sprzętu high-end audio. Osiągnęliśmy to dzięki bezwzględnemu przestrzeganiu twardych wytycznych dotyczących jakości. Ta żelazna konsekwencja umożliwia pełną kontrolę na każdym etapie życia produktów, włącznie z procesem sprzedaży i okresem posiadania naszych urządzeń przez zadowolonych użytkowników. Projektujemy je tak, by mogli oni cieszyć się doskonałym brzmieniem Accuphase przez długie lata.
Accuphase to synonim wyjątkowej, niezmiennej w czasie jakości. Właśnie dlatego nasze urządzenia zdobyły uznanie wśród najbardziej wymagających klientów z całego świata, dając im gwarancję przynależności do klubu prawdziwych miłośników muzyki i wysublimowanego dźwięku. Blisko 50 lat po premierze pierwszej trójki (C-200, P-300 i T-100), firma może poszczycić się dorobkiem ponad 240 urządzeń, co przekłada się na średnią sześciu premierowych modeli każdego roku.
Każdy w nich został zaprojektowany, zbudowany i zaoferowany zgodnie ze spójną filozofią, nakazującą nam tworzenie urządzeń o jak największej wartości dodanej, za którą stoi rzetelna, zaawansowana technika. Odzwierciedlając nowatorskie podejście i ekstremalną niezawodność urządzeń, wiele z nich awansowało do miana kamieni milowych w historii domowego sprzętu audio, czego dowodem są nagrody i wyróżnienia przyznane od początku istnienia marki Accuphase.
WZBOGACIĆ ŻYCIE DZIĘKI TECHNOLOGII
– to nasza filozofia
Wciąż jest to wiozące założenie stojące za wszystkimi urządzeniami naszej firmy, których wysoka jakość może się niektórym wydać ekstrawagancją. Tak jak istnieją wyjątkowo wysoko cenione okazy instrumentów, tak wierzymy, że ta sama zasada tyczy się komponentów audio. Wiara w to jest podstawą naszych pomysłów. Jest też powodem tego, że wraz z każdym urządzeniem staramy się stworzyć dodatkową wartość, tak aby było zdolne zaprezentować pełnię swoich możliwości w każdych warunkach.
Nazwa ACCUPHASE została utworzona poprzez wzięcie prefiksu ze słowa 'ACCurate’ (’dokładny’) i dodanie słowa 'PHASE’ (’faza’), które jest najważniejszym elementem w technologii audio. Wierzymy w to, że nazwa firmy idealnie pasuje do jej charakteru i dobrze opisuje produkty.
Nasza niekończąca się pogoń za jakością wymaga wyjątkowo wyrafinowanych, wysoce wyspecjalizowanych procesów produkcyjnych, co z kolei wymogło na nas rezygnację z powszechnie stosowanych w branży metod. W konsekwencji, wielkość produkcji jest limitowana, a produkty Accuphase’a są dostępne jedynie w wybranych salonach odsłuchowych.
Wykonywane, przede wszystkim, dla osiągnięcia prawdziwie wysokiej jakości reprodukowanego dźwięku. I dlatego też nasze produkty pozostają przez długi czas w ofercie.
Dlaczego warto kupić Accuphase:
- neutralne, spójne i analogowo melodyjne brzmienie najwyższej klasy, które zdobyło wiele nagród i rekomendacji
- przemyślane konstrukcje poparte długoletnim doświadczeniem, zbudowane z optymalnie skonfigurowanych komponentów i podzespołów
- zegarmistrzowska precyzja wykonania, niedościgniony wzór dla wielu firm aspirujących do miana High-Endu
- 100 % Made in Japan!
- ergonomia obsługi połączona z konserwatywnym, a zarazem czytelnym designem, będącym wizytówką firmy, rozpoznawalną na pierwszy rzut oka
- sprzęt użytkowany przez najbardziej wymagających słuchaczy na świecie
- od wielu lat na pierwszych miejscach rankingów renomowanych pism branżowych, takich jak: Stereophile, Hi-Fi Choice, What Hi-Fi, Audio, Stereo, Stereoplay, i in.
Zintegrowany wzmacniacz stereo odgrywa istotną rolę w systemie audio, jako centralne urządzenie odpowiedzialne za jakość dźwięku i moc. Wybór odpowiedniego wzmacniacza może znacząco wpłynąć na wrażenia związane z odbiorem dźwięku, szczególnie w przypadku bardziej wymagających zestawów głośnikowych. Wzmacniacze można podzielić na kilka kategorii, w zależności od zastosowanych komponentów, konstrukcji wzmacniacza oraz sposobu działania.
Wzmacniacze tranzystorowe
Wzmacniacze tranzystorowe są powszechnie stosowane w branży audio ze względu na dużą moc, która pozwala na obsługę nawet najbardziej wymagających głośników. Wzmacniacze te stosują tranzystory do wzmocnienia sygnału audio. W związku z tym, że tranzystory są stosunkowo tanie i łatwo dostępne, wzmacniacze tranzystorowe są często wybierane ze względu na niższy koszt w porównaniu z innymi technologiami wzmacniaczy.
Wzmacniacze lampowe
Wzmacniacze lampowe, w przeciwieństwie do wzmacniaczy tranzystorowych, wykorzystują lampy elektronowe do wzmocnienia sygnału audio. Mimo że ich moc wyjściowa jest zwykle mniejsza niż w przypadku wzmacniaczy tranzystorowych, cechują się ciepłym brzmieniem, które jest cenione przez miłośników systemów hi-end. Wzmacniacze lampowe bywają również postrzegane jako bardziej "muzyczne" i "żywe" w porównaniu z ich odpowiednikami tranzystorowymi. Warto jednak zauważyć, że wzmacniacze lampowe są zwykle droższe i wymagają większej dbałości o utrzymanie.
Wzmacniacze hybrydowe
Wzmacniacze hybrydowe łączą zalety tranzystorów i lamp w jednym urządzeniu. W jednej obudowie znajdują się zarówno tranzystory, jak i lampy, co pozwala uzyskać "cieplejsze" brzmienie w porównaniu z konstrukcjami opartymi wyłącznie na tranzystorach, jednocześnie zapewniając większą moc niż w przypadku typowych wzmacniaczy lampowych. Wzmacniacze hybrydowe starają się zatem połączyć najlepsze cechy obu technologii, choć może to wpłynąć na wyższą cenę urządzenia.
Klasy wzmacniaczy zintegrowanych
Klasy wzmacniaczy zintegrowanych to istotny aspekt, który warto omówić w kontekście różnorodności urządzeń. Wzmacniacze różnią się trybami pracy tranzystorów i lamp, co przekłada się na ich charakterystykę dźwiękową i efektywność energetyczną. W związku z tym, urządzenia są podzielone na tzw. klasy, które mają oznaczenia literowe. Do danej klasy są przydzielane w zależności od tego, przez jaką część pełnego okresu fali sinusoidalnej wspomniany element aktywny przewodzi prąd. Najpopularniejsze klasy pracy stosowane obecnie we wzmacniaczach zintegrowanych to: klasa A, klasa AB, klasa B, klasa D, klasa G i klasa H.
Klasa A
W klasie A, elementy aktywne stosowane we wzmacniaczu (lampy lub tranzystory) przewodzą prąd przez cały czas, co przekłada się na niską sprawność energetyczną układu. Ta klasa wzmacniacza oferuje jednak doskonałą jakość dźwięku, ze względu na brak zniekształceń sygnału związanego z przełączaniem. Wzmacniacze klasy A są rzadziej spotykane, ponieważ ich niska efektywność energetyczna prowadzi do znacznych strat cieplnych, co z kolei wymaga zastosowania większych i cięższych radiatorów.
Klasa B
Wzmacniacze klasy B są energooszczędniejsze niż wzmacniacze klasy A, ponieważ elementy aktywne przewodzą prąd tylko przez połowę okresu fali sinusoidalnej. W związku z tym, obciążenie termiczne jest mniejsze, a skuteczność energetyczna wzmacniacza jest wyższa. Niestety, wzmacniacze klasy B są często uważane za mniej liniowe i "muzykalne" w porównaniu z wzmacniaczami klasy A, ze względu na zniekształcenia sygnału związane z przełączaniem.
Klasa AB
Klasa AB jest kompromisem między klasą A i klasą B, oferując zarówno wysoką jakość dźwięku, jak i większą sprawność energetyczną. W tej klasie, elementy aktywne pracują przez większość czasu, ale nie przez cały okres fali sinusoidalnej. Zmniejsza to straty cieplne i zwiększa sprawność energetyczną wzmacniacza, zachowując jednocześnie dobre właściwości dźwiękowe.
Klasa D
Wzmacniacze klasy D są inaczej nazywane wzmacniaczami impulsowymi lub cyfrowymi. Wykorzystują one technikę przełączania wysokiej częstotliwości do wzmocnienia sygnału, co pozwala na osiągnięcie bardzo wysokiej sprawności energetycznej, nawet przekraczającej 90%. Wzmacniacze klasy D są często stosowane w urządzeniach przenośnych, takich jak głośniki Bluetooth czy systemy audio w samochodach, ze względu na ich lekkość, niewielkie rozmiary i doskonałą efektywność energetyczną. Chociaż ich jakość dźwięku może być nieco gorsza niż w przypadku wzmacniaczy klasy A lub AB, technologia ta uległa znacznemu ulepszeniu na przestrzeni ostatnich lat, a niektóre wzmacniacze klasy D oferują obecnie wyjątkowo dobrą jakość dźwięku.
Klasa G i H
Wzmacniacze klasy G i H są kolejnymi ewolucjami wzmacniaczy klasy AB, które mają na celu zwiększenie efektywności energetycznej. Wzmacniacze klasy G stosują tzw. „przełączanie zasilania”, gdzie różne poziomy zasilania są stosowane w zależności od potrzeb. Wzmacniacze klasy H działają na podobnej zasadzie, ale zamiast przełączania poziomów zasilania, mają one zmienny napięciowy układ zasilania, który dostosowuje się do sygnału wejściowego. Wzmacniacze klasy G i H oferują doskonałą jakość dźwięku i wysoką sprawność energetyczną, choć są zwykle droższe i bardziej skomplikowane w budowie.
WYBÓR
Wybór odpowiedniego wzmacniacza zintegrowanego zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkownika. Ważne jest, aby uwzględnić kwestie takie jak budżet, wymagania dotyczące jakości dźwięku, dostępność przestrzeni, a także preferencje estetyczne. Niezależnie od wyboru, warto również pamiętać o odpowiednim doborze głośników oraz innych komponentów systemu audio, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty dźwiękowe.
Przy wyborze wzmacniacza warto również zwrócić uwagę na inne parametry, takie jak zakres częstotliwości, moc wyjściowa, współczynnik zniekształceń harmonicznych (THD), ilość i rodzaj dostępnych wejść i wyjść, a także funkcje dodatkowe, takie jak wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy (wejście gramofonowe), DAC czy Bluetooth.
Podsumowując, różnorodność dostępnych wzmacniaczy zintegrowanych pozwala na dobranie odpowiedniego urządzenia dla każdego miłośnika muzyki. Ważne jest, aby dokładnie przeanalizować potrzeby, preferencje i budżet, a także porównać różne modele i technologie, aby znaleźć wzmacniacz, który zapewni najlepsze wrażenia słuchowe. Warto również być otwartym na eksperymentowanie z różnymi technologiami i rozwiązaniem, gdyż ostatecznie najważniejszym kryterium jest indywidualne zadowolenie z odbioru muzyki.
Warto też wspomnieć o rosnącej popularności stereofonicznych wzmacniaczy z funkcją przesyłania strumieniowego czyli posiadających funkcje sieciowe. Dzięki wbudowanemu odbiornikowi Wi-Fi lub Bluetooth, takie urządzenia pozwalają na odtwarzanie muzyki bezprzewodowo z usług streamingowych, takich jak Spotify, Tidal czy Apple Music, co ułatwia korzystanie z systemu audio w codziennym życiu.
Ponadto, niektóre wzmacniacze zintegrowane oferują również możliwość rozbudowy systemu audio o dodatkowe komponenty, takie jak przedwzmacniacze słuchawkowe czy moduły przetworników cyfrowo-analogowych (DAC). Daje to użytkownikom większą elastyczność w dostosowywaniu systemu do swoich potrzeb i wymagań.
Przy zakupie wzmacniacza zintegrowanego warto również rozważyć wsparcie ze strony producenta w kwestii serwisowania oraz aktualizacji oprogramowania. Niektóre firmy słyną z doskonałej obsługi posprzedażowej oraz regularnych aktualizacji oprogramowania, które wprowadzają nowe funkcje oraz poprawiają wydajność urządzenia.
W dzisiejszym rynku audio istnieje wiele marek produkujących wzmacniacze zintegrowane o wysokiej jakości, zarówno w segmencie budżetowym, hi-fi jak i hi-end. Dlatego warto zasięgnąć opinii, przeczytać recenzje oraz ewentualnie odwiedzić sklepy specjalistyczne, gdzie będzie można przetestować różne modele wzmacniaczy i ostatecznie wybrać ten, który najlepiej spełni oczekiwania.
Ostatecznie, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaki wzmacniacz zintegrowany jest najlepszy. Najważniejsze jest, aby zrozumieć swoje potrzeby, wymagania oraz upodobania, a następnie dokonać świadomego wyboru, który przyniesie satysfakcję z odbioru muzyki przez długie lata.