Subwoofer
- Type: Active sealed subwoofer
- Drivers: 12" (30cm) Flax woofer
- Cut-off frequency (-6dB): 22Hz
- Frequency response (±3 dB): 24Hz - 200Hz
- Crossover frequency: 40 to 160Hz
- Inputs: Stereo line inputs Direct line LFE
- Phase: 0° / 180°
- Power mode: on / auto
- Waga: 21,5 kg
- wymiary: 420 x 400 x 420 mm
KATALOGI
- 2019-06-07 - FOCAL 2019 (PDF, 8942 KB)
TESTY
- 2019-12-09 - Audio-Video 2019'10 (PDF, 1162 KB)
ŁĄCZA INTERNETOWE
- 2018-12-13 - Focal i Naim Audio na Audio Video Show 2018 (YouTube) (URL)
CZTERY DEKADY PASJI - FRANCUSKA OPOWIEŚĆ
Wszystko zaczęło się w 1979 roku w Saint-Étienne, kiedy talent firmy Focal narodził się w warsztacie małego rodzinnego przedsiębiorstwa specjalizującego się w mechanice precyzyjnej. Wtedy tylko dwóch ludzi pracowało przy produkcji przetworników głośnikowych, z których jednym był założyciel Jacques Mahul. Kreacje tego entuzjasty Hi-Fi i fana Pink Floyd miały wkrótce uwieść melomanów i audiofilów na całym świecie.
Marka Focal skomercjalizowała przetworniki głośnikowe dla producentów głośników. Druga marka, JM-lab, specjalizowała się w głośnikach Hi-Fi. Okrętem flagowym pierwszej serii głośników był model DB 13. Wyposażony w przetwornik z podwójną cewką, zrewolucjonizował świat małych głośników podstawkowych, dostarczając wydajność porównywalną z wydajnością znacznie większych modeli głośników.
Wkrótce firma odniosła duży sukces i zaczęła rozwijać swoją działalność w dziedzinie głośników klasycznych oraz high-endowych zestawów głośnikowych.
DYWERSYFIKACJA
Jacques Mahul, entuzjasta klasycznych samochodów, chciał spełnić swoje marzenie z dzieciństwa: godzinami jeździć przy dobrej muzyce. Tak narodziły się pierwsze zestawy car audio składające się z głośników i wzmacniaczy. Dział Car Audio powstał w 1989 roku i szybko stał się liderem w swoim sektorze.
JAKOŚĆ REFERENCYJNA ZNANA NA CAŁYM ŚWIECIE
Rok 1995 był punktem zwrotnym w historii firmy dzięki wyjątkowemu, luksusowemu głośnikowi Utopia. Ambicją tego głośnika było przesunięcie granic akustyki i posłużenie jako punkt odniesienia dla przyszłych generacji głośników. To, co miało być tylko wyzwaniem technologicznym, okazało się produktem komercyjnym, chwalonym przez międzynarodową prasę. Od tego momentu Grande Utopia stała się światowym produktem referencyjnym w świecie akustyki. Ten wyczyn został powtórzony w 2002 roku z Utopia Be i ponownie, 6 lat później, z Utopia III.
Charakterystyczny styl firmy Focal i jej sygnatura dźwiękowa odbiły się echem na całym świecie dzięki produktom sprzedawanym przez obie marki, Focal i JM-lab.
W Focal postawiliśmy sobie za zadanie konstruowanie sprzętu nagłaśniającego będącego uhonorowaniem muzyki tworzonej przez artystę i otwierającego przed Tobą zupełnie nowy wymiar doświadczeń akustycznych podczas jej słuchania. Chcemy z najwyższą precyzją i klarownością ujawniać najsubtelniejsze niuanse utworu. W tym celu przesuwamy granice ustanowione przez dotychczasową technologię i wykraczamy poza tradycyjne ramy myślenia, przyjmując całkowicie odmienny punkt widzenia. Odkryjesz nowych pokładów emocji.
WYBÓR DESIGNU
Na początku XXI wieku marka nie wahała się dodać kolejnego elementu do swojego kreatywnego podejścia. Estetyka designu industrialnego uzupełniła zawartość technologiczną bez uszczerbku dla jakości dźwięku. Marka kontynuuje współpracę z Simonem Matthewsem, dyrektorem ds. Designu w Focal, a także z paryską agencją projektową Pineau & Le Porcher, która pracuje nad wieloma naszymi produktami. Marka podejmuje współpracę z paryską agencją Pineau & Le Porcher, która będzie sygnować wiele produktów.
WYPRODUKOWANO WE FRANCJI

Marka Focal od zawsze dba o kontrolę procesów i stan wiedzy, skupiając je w Saint-Étienne, swoim rodzinnym mieście. „Made in France” to ideologia firmy Focal, która była idealnym rozwiązaniem do przegrupowania koncepcji, rozwoju i produkcji jej wysokiej klasy produktów w jednym wyjątkowym miejscu.
EWOLUCJA MARKI
W 2002 roku marka Focal wkroczyła w inny świat muzyki: monitorów studyjnych. Powstał dział Focal Professional, oferujący szereg głośników monitorujących do studiów nagraniowych. Nie minęło wiele czasu, zanim i one zostały docenione przez profesjonalistów i inżynierów dźwięku.
Rok 2002 przyniósł koniec marki JM-lab. Odtąd każdy produkt będzie nosił nazwę Focal. Marka uosabia prestiż i jakość wykonania przetworników i głośników Made in France.
MIĘDZYNARODOWY WZROST
Focal zbliża się do brytyjskiej firmy Naim Audio, co prowadzi do fuzji w 2011 roku. Trzy lata później, w 2014 roku, powstaje firma Vervent Audio Group. Grupa zajmuje pozycję europejskiego lidera w dziedzinie dźwięku wysokiej klasy. W 2015 roku obroty wyniosły 82 mln EUR, a w 2021 osiągnęły 118 mln EUR.
Fuzję Focal i Naim przeprowadzono na bazie wspólnej pasji do wysokiej wierności dźwięku i wyraźnej komplementarności. Od 2011 roku obie marki działają ramię w ramię, oferując wyjątkowe systemy audio na swoich terytoriach (Francja i Wielka Brytania) oraz na rynku międzynarodowym.
W 2022 roku liczba międzynarodowych dystrybutorów Focal i Naim sięga już 10 tysięcy, a marki otwierają salony Focal Powered by Naim na całym świecie i rozwijają doskonale uzupełniające się produkty pozwalające tworzyć kompletne systemy.
PIERWSZA PARA SŁUCHAWEK
Po domowym, samochodowym i studyjnym sprzęcie audio, Focal kontynuował wprowadzanie innowacji i wkraczał na nowe obszary. Oprócz głośników multimedialnych, wpisując się w nowe trendy w słuchaniu muzyki, firma dołożyła do czapki jeszcze jedno pióro. Dźwięk Focal zyskał na mobilności wraz z wprowadzeniem na rynek w 2012 roku pierwszych słuchawek Hi-Fi firmy Focal, Spirit One. Po 4 latach obecności firmy w tej branży w 2016 roku weszły na rynek wyjątkowe słuchawki Utopia. W kolejnych latach wprowadzono modele Stellia, Clear Mg i Celestee, czyli wielokrotnie nagradzane otwarte i zamknięte słuchawki Hi-Fi.
DEKLARACJA EMOCJI
Oferować najpiękniejszą harmonię wielbicielom muzyki i najlepsze doznania entuzjastom dźwięku – to cel marki Focal od ponad 40 lat.
Kolekcje Focal, łącząc wydajność i design, wzbudzają emocje poprzez najwyższą jakość odsłuchu. I to wszędzie: w domu dzięki kolumnom i głośnikom do zabudowy, systemom kina domowego i słuchawkom otwartym; w drodze dzięki zestawom samochodowym; w podróży dzięki zamkniętym słuchawkom; w studiu dzięki monitorom dla profesjonalistów; a nawet na wodzie dzięki rozwiązaniom dla jachtów.
FOCAL POWERED BY NAIM
Wraz z 10 tysiącami dystrybutorów na całym świecie, Focal i Naim piszą nową kartę swojej historii w 2019 roku, otwierając pierwsze salony Focal Powered by Naim w Seulu (Korea Południowa) i Lyonie (Francja). Te przestrzenie marki – nowoczesne, koncepcyjne i całkowicie zorientowane na wymianę doświadczeń – stanowią jedyną w swoim rodzaju ekspozycję kolekcji produktów Focal i Naim.
Marki Focal i Naim starają się być blisko swoich klientów i każdemu z nich zapewniają czyste wrażenia. W 2022 roku globalna sieć Focal Powered by Naim liczy ponad 25 sklepów w Europie, Ameryce Północnej, Azji i Oceanii.
MARKA FOCAL
Focal tworzy najwyższej klasy sprzęt nagłaśniający już od 1979 roku. Trzon oferty stanowią przetworniki i kolumny głośnikowe hi-fi. Nasze podstawowe wartości, przyświecające nam niezmiennie od wielu lat, bazują na połączeniu technologii, mechaniki, najwyższej próby materiałów i doskonałego wzornictwa. Nieustannie przesuwamy granice dźwięku, aby oferować prawdziwie niepowtarzalne doświadczenia akustyczne. Celem marki Focal jest sprawienie, aby każda okazja do słuchania muzyki była przywilejem, wyrazem szacunku do niej i czynnikiem pobudzającym emocje. Łączymy innowację z tradycją, co pozwala nam udoskonalać brzmienie systemów hi-fi i obnażać prawdziwe piękno muzyki. Zamierzamy otworzyć bramę do świata nowych emocji, dając Ci możliwość doświadczania przyjemności w jej najczystszej postaci.
Subwoofer to głośnik odpowiedzialny za przetwarzanie basów oraz wspierający główne głośniki w produkcji dźwięku. Jest to częsty element zestawów głośnikowych, we wszystkich systemach dźwiękowych - stereo lub kina domowego. Jego pasmo przenoszenia zazwyczaj mieści się w zakresie od 20 do 250 Hz. Subwoofery poprawiają jakość dźwięku w niskim zakresie częstotliwości, który jest słyszalny lub odczuwalny jedynie w trakcie odtwarzania.
Rodzaje subwooferów:
Subwoofery aktywne
Subwoofery pasywne
Subwoofery aktywne
Subwoofery aktywne są obecnie niezbędne w niemal każdym kinie domowym - są to zdecydowanie najpopularniejsze rodzaje subwooferów. Mają one wbudowane w siebie wzmacniacze, które dopasowane są pod względem mocy oraz impedancji do przetwornika, znajdującego się w tej samej obudowie co subwoofer. Dzięki temu użytkownik nie musi się martwić o dobór tych parametrów. Podłączenie subwoofera aktywnego do wzmacniacza lub amplitunera jest także bardzo łatwe.
Subwoofery pasywne
Subwoofery pasywne wymagają zewnętrznego wzmacniacza lub korzystają z tego, który zasila pozostałe kolumny w zestawie audio, więc nie posiadają wbudowanego. Ze względu na duże obciążenie dla wzmacniacza przez przetworniki niskotonowe, subwoofery takie rzadko są spotykane w sprzęcie audio do użytku domowego.
Typ obudów subwoofera
Subwoofery z bas refleksem
Subwoofery z obudową zamkniętą
Subwoofery z membraną bierną
Bas refleks
Subwoofery z obudową bas-refleks mają zwykle wyższą skuteczność niż modele zamknięte, co przekłada się na bardziej rozległy i głęboki dźwięk basowy. Właściwości te są szczególnie pożądane w systemach kina domowego, co tłumaczy popularność takich subwooferów w zestawach audio-wideo tego typu.
Przykłady takich subwooferów to: SVS PB-1000 PRO, KLIPSCH NEW REFERENCE R-101SW
Obudowa zamknięta
Subofery zamknięte w obudowie nie wprowadzają zniekształceń do dźwięku nawet przy konfiguracji stereo. Dzięki temu zapewniają one dokładne i mocne basy. Takie modele mają odpowiednie charakterystyki impulsowe, co jest bardzo cenione przez klientów i konstruktorów. Dodatkowo, przeważnie są one niewielkich rozmiarów.
Przykłady takich subwooferów to: SVS SB-1000 Pro
Membrana bierna
Modele z membraną bierną to głośniki niskotonowe cenione zarówno w systemach stereo, jak i w kinie domowym. Zapewniają dobrze kontrolowany, mocny bas. Należy jednak wspomnieć, że zaprojektowanie i wyprodukowanie dobrze brzmiącego subwoofera z membraną bierną wymaga dużej wiedzy i doświadczenia od producenta. Znaczna część tych konstrukcji nie będzie zatem należała do budżetowej półki cenowej. Osoby świadomie wybierające taki sprzęt wiedzą jednak, że w zamian otrzymają dobrze brzmiący sprzęt, który sprawdzi się także w wysokiej klasy systemach.