Dostępne opcje
IOTA Alpha - Kolumna głośnikowa
Iota odniosła niesamowity i ciągły sukces, a pomysł niskopodłogowej wersji stojącej w postaci Alphy był cały czas dyskutowany przez Neat Acoustics. Wszystko co było potrzebne do nowego modelu, to zachowanie wyjątkowych możliwości modelu Iota i zbudowanie w oparciu o ten projekt konfigurację podłogową. Oczywiście łatwiej to powiedzieć niż zrobić. Ale jak wszyscy, którzy widzieli i słyszeli ten zadziwiający głośnik w akcji, Iota ALPHA przekroczył wszelkie oczekiwania i na nowo zdefiniował koncepcję kompaktowego głośnika podłogowego.
Neat Acoustics od dawna słyną z tworzenia potężnych dźwięków z kompaktowych i eleganckich obudów. Jednak IOTA ALPHA z powodzeniem rozszerza tę koncepcję daleko poza granice tego, czego można się spodziewać. Zwodnicza wizualnie Iota Alpha wymagała nieco niekonwencjonalnego podejścia do projektowania.
Podstawa oryginalnego głośnika IOTA (główna jednostka napędowa i płaski magnetyczny głośnik wysokotonowy typu EMIT) jest umieszczona w górnej części obudowy, szczelnie zamknięta i pochylona ku górze. Ta sekcja jest skonfigurowana jako dwudrożny głośnik w obudowie zamkniętej. Cała odseparowana dolna sekcja jest przeznaczona do wzmacniania niższych częstotliwości za pomocą skierowanego w dół przetwornikowi o średnicy 134 mm zamontowanej na dolnym panelu. Zwrotnica ma prostą konstrukcję dwuipółdrożną, wykorzystującą nachylenia pierwszego i drugiego rzędu. Wszystkie elementy zwrotnicy są okablowane na stałe, z połączeniami punkt w punkt, aby zmaksymalizować integralność. Komponenty zwrotnicy są najwyższej, audiofilskiej jakości i obejmują kondensatory Mundorf Supreme oraz cewki powietrzne o niskim współczynniku DCR.
Mając zaledwie 45 cm wysokości, Iota ALPHA może być dyskretnie umieszczona w pomieszczeniu, ale zapewnia prawdziwe, pełnozakresowe wrażenia muzyczne w skali, która sugeruje znacznie większy (i droższy) głośnik.
Specyfikacja
- Typ obudowy: 2,5 drożna, bass reflex
- Głośnik wysokotonowy: 50 mm przetwornik planarny typu EMIT
- Głośnik nisko-średniotonowy: 100mm PP z magnesem ferrytowym
- Głośnik basowy: 134 mm skierowany w dół
- Impedancja: 4 omów
- Czułość: 86 dB /1 Watt
- Pasmo przenoszenia: 33 Hz – 22 kHz
- Zalecana moc wzmacniacza: 25 – 100W
- Wymiary (wys. x szer. x gł.): 450 (+ kolce) x 200 x 160 mm
- Waga: 14kg/sztuka
- Wykończenie standardowe: Orzech amerykański, Naturalny Dąb, Czarny Dąb, Biała Satyna
- Maskownica w zestawie
Neat Acoustics ma siedzibę w Teesdale w północnej Anglii. Założona przez Boba Surgeonera firma zajmuje się projektowaniem i produkcją głośników od 1989 roku. Jako muzyk samouk, Bob spędził większość swojego życia grając muzykę w różnych stylach, takich jak blues, rock, jazz, folk, country i bluegrass. Równoległe zainteresowanie elektroniką i tworzeniem muzyki nadal napędza jego entuzjazm dla reprodukcji nagrań muzycznych. Inni kluczowi pracownicy firmy również mają zainteresowania muzyczne jako muzycy, wykonawcy lub widzę na temat inżynierii dźwięku i nagrań muzycznych. W ciągu ostatnich 30 lat Neat Acoustics zyskało reputację dzięki konsekwentnym produktom i wysokim poziomom obsługi klienta, obecnie dostarczając głośniki do ponad 40 krajów na całym świecie.
Studio nagrań
Neat Acoustics posiada własne studio nagraniowe w którym można nagrywać na zamówienie. Profesjonalne podejście w realizacji nagrań jest też punktem odniesienia dla brzmienia głośników Neat. Pod ręką jest ogromna różnorodność instrumentów muzycznych, w tym pianino, organy strunowe, harfa, kontrabas, syntezatory oraz szeroka gama gitar elektrycznych i akustycznych oraz innych instrumentów smyczkowych. Nagrania w wysokiej rozdzielczości mogą być wykonywane i natychmiast odtwarzane w pokoju odsłuchowym. W Neat do sztuki projektowania głośników dodany jest proces słuchania wielu różnych rodzajów muzyki i pozwalanie muzyce rządzić strojeniem i brzmieniem głośnika – z wyłączeniem prawie wszystkich innych kryteriów. W świecie, w którym większość sprzętu hi-fi jest zaprojektowana tak, aby odpowiadać zestawowi powszechnie akceptowanych parametrów, podejście Neat jest bardzo odświeżające.
Filozofia
Neat wierzy, że muzyka powinna dyktować projekt głośnika, a muzyka jest ich głównym narzędziem. Wszystkie aspekty projektu są oceniane empirycznie przez ucho. Pomiary nie mogą wpływać na decyzje dotyczące wydajności głośników podczas procesu projektowania. Ten czasochłonny, iteracyjny proces może zająć miesiące, zanim projekt zostanie uznany za gotowy do wydania. Podczas sesji odsłuchowych i podczas opracowywania produktu wykorzystywana jest szeroka gama nagrań muzycznych, od nagrań 78 obr./min z początku XX wieku po najnowocześniejsze nagrania, a także nagrania wykonane przez zespół Neat na taśmie analogowej i nośnikach cyfrowych, które odbyły się we własnym studiu nagrań firmy Neat. Doświadczenie ponad 30 lat pokazuje, że to podejście konsekwentnie tworzy głośniki, które w przekonujący sposób odsłaniają serce i duszę muzyki. Ta podstawowa muzyczna spójność jest wspólna dla wszystkich modeli Neat Acoustics.
Technologia
Neat Acoustics jest gorącym zwolennikiem złożonego (izobarycznego) obciążenia basu. Ich pierwsze izobaryczne przedsięwzięcie miało miejsce w 1997 roku w postaci pasywnie napędzanego subwoofera Gravitas, który służył jako modułowa modernizacja oryginalnego głośnika Petite. System izobaryczny działa poprzez zamontowanie dodatkowego głośnika niskotonowego za tym zamontowanym na przednim panelu. Oba głośniki niskotonowe odbierają ten sam sygnał ze zwrotnicy. Komora pomiędzy tymi dwoma urządzeniami jest uszczelniona, dzięki czemu panuje w niej stałe ciśnienie, a wewnętrzny głośnik niskotonowy działa jak „hamulec” na przedni głośnik niskotonowy – i odwrotnie. Kluczową zaletą tego systemu jest to, że stożek przedniego głośnika niskotonowego jest skutecznie kontrolowany przez dwie cewki głosowe, co zapewnia bardzo kontrolowaną wydajność basów. Kolejną użyteczną zaletą jest to, że wewnętrzny głośnik niskotonowy zachowuje się tak, jakby znajdował się w obudowie o dwukrotnie większej objętości, co zwiększa rozciągnięcie basów.