Menu
Your Cart

100 zł rabatu na pierwszy zakup Zarejestruj się.

TEAC AI-503 - Wzmacniacz zintegrowany

TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany
TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany
TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany
TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany
TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany
TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany
TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany
TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany
TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany
TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany
TEAC AI-503 - Wzmacniacz zintegrowany
  • Stan: Dostępne
  • Model: AI-503
Wyświetleń: 1255
4.799,00zł
Netto: 3.901,63zł

Dostępne opcje

Oblicz ratę

TEAC AI-503  - Wzmacniacz zintegrowany stereo / DAC-USB

 

AI-503 to zintegrowany wzmacniacz i przetwornik cyfrowo-analogowy USB, który obsługuje sygnały DSD 11,2 MHz i PCM 384 kHz / 32-bitowy. Przetwornik cyfrowo-analogowy / przedwzmacniacz, który jest sercem urządzenia, ma taką samą koncepcję konstrukcji jak UD-503 i zastosowano w nim konstrukcję podwójnego mono, która jest w pełni zbalansowana. Dla lewego i prawego kanału zastosowano oddzielne przetworniki cyfrowo-analogowe VERITA Ak4490 wyprodukowane przez Asahi Kasei Microdevices Corporation. Oprócz wejścia cyfrowego USB (dla komputerów z systemem Windows / Mac), optyczne / koncentryczne wejście cyfrowe i wejście analogowe RCA, umożliwiają również bezprzewodowe odsłuchiwanie dźwięku o wysokiej rozdzielczości, włączając w to odbiornik Bluetooth® kompatybilny z profilem LDAC. Ponadto optyczne gniazdo cyfrowe / stereo 3,5 mm mini jack na panelu przednim urządzenia pozwala podłączyć przenośne urządzenia źródłowe DAP. We wzmacniaczu mocy zastosowano wzmacniacz mocy klasy D (firmy ICEpower a / s), który gwarantuje wysoki poziom rozdzielczości podczas odtwarzania delikatnych sygnałów, a także wysoki poziom liniowości przy wysokich ustawienia głośności. To urządzenie może zasilać zarówno kompaktowe głośniki półkowe, jak i duże głośniki podłogowe. Sekcja przedwzmacniacza wykorzystuje w pełni zbalansowany obwód regulacji głośności TEAC-QVCS o wysokim stopniu precyzji z rozbudowana 4-obwodową konstrukcją. Utrzymując wysoki poziom szczegółowości we wszystkich rozdzielczościach, AI-503 tworzy bardzo realistyczne sceny dźwiękowe, wraz z wysokim współczynnikiem sygnału do szumu i doskonałym wyczuciem przestrzeni. Podłączając zewnętrzny wzmacniacz mocy do zamontowanych gniazd przedwzmacniacza, możesz jeszcze podnieść wydajność i stworzyć zrównoważony niezwykle wydajny system audio. Sekcja wzmacniacza słuchawkowego wykorzystuje dyskretny obwód TEAC-HCLD z rozbudowanym układem push-pull, umożliwiającym łatwe sterowanie słuchawkami nawet o wysokiej impedancji. Dwustopniowy przełącznik wysokiego / niskiego wzmocnienia umożliwia optymalne ustawienie poziomu głośności dla wszystkiego, od słuchawek o niskiej impedancji przez monitory douszne po słuchawki nauszne o wysokiej impedancji (600 Ω). Ponadto 3,5 mm gniazdo słuchawkowe obsługuje 4-biegunowe połączenie z oddzielnym uziemieniem, zapewnia doskonałą separację kanałów, nawet podczas korzystania ze słuchawek zbalansowanych lub dousznych.

Przetwornik DAC / przedwzmacniacz o strukturze dual mono
Niezwykle wydajne przetworniki cyfrowo-analogowe VERITA Ak4490 obsługują sygnały 11,2 MHz DSD i 384 kHz / 32-bitowe PCM. W przypadku układów DAC, które są kluczem do wysokiej jakości dźwięku cyfrowego, zastosowaliśmy cenione przetworniki cyfrowo-analogowe VERITA AK4490 * firmy Asahi Kasei Microdevices Corporation. Wraz z natywnym odtwarzaniem sygnałów DSD 11,2 Mhz, bezpośrednio przetwarzana jest szeroka gama źródeł dźwięku o wysokiej rozdzielczości (w tym 384kHz / 32-bitowy cyfrowy PCM). Te przetworniki cyfrowo-analogowe umożliwiają obsługę i reprodukcję drobno wytrawionych szczegółów i zapewniają znakomite odwzorowanie stereofoniczne, które są znakiem rozpoznawczym wysokiej jakości źródeł dźwięku o wysokiej rozdzielczości. Przetwornik AK4490 należy do rodziny produktów Audio4proTM firmy Asahi Kasei Microdevices Corporation opracowanych dla urządzeń audio do profesjonalnych zastosowań oraz aplikacji wysokiej klasy dźwięk cyfrowego.

Konfiguracja dual-mono obsługuje w pełni zbalansowaną transmisję
Oprócz dostarczania wiodącej w swojej klasie poziomów mocy, wyrafinowana konfiguracja dual-mono również obejmuje przetwornik C / A i przedwzmacniacz. Układ dual-mono zawiera dwa całkowicie niezależne obwody mono dla lewego i prawego kanału. Począwszy od niezwykle wydajnych przetworników cyfrowo-analogowych VERITA AK4490, ten układ zapewnia doskonałą izolację między dwoma kanałami. Tłumienie interferencji między kanałem lewym i prawym jest szczególnie ważne, w przypadku słuchania muzyki przez słuchawki.

Sekcja przedwzmacniacza zapewnia w pełni zbalansowaną transmisję i wykorzystuje precyzyjny obwód sterujący głośnością TEAC-QVCS
W obwodzie przedwzmacniacza zastosowaliśmy TEAC-QVCS (Quad Volume Control System), genialny obwód o w pełni zbalansowanej konstrukcji. Pozwala to na zbalansowane przetwarzanie sygnału audio na każdym etapie, począwszy od momentu bezpośrednio po konwersji cyfrowo-analogowej sygnału, aż do momentu gdy sygnał dociera do wzmacniacza głośności. Sygnały sterujące przekazywane z pokrętła regulacji głośności jednocześnie konfigurują cztery niezależne obwody typu wzmacniającego sterujące głośnością o zmiennym wzmocnieniu zapewniając dodatni i ujemny ładunek zarówno dla kanału lewego i prawego. Korzystając z tego systemu, niepotrzebna manipulacja sygnałami audio jest wyeliminowana, a niezależność lewego / prawego i dodatniego / ujemnego sygnału audio zostaje zachowywana do momentu bezpośrednio przed etapem wzmocnienia mocy, zapewniając czysty dźwięk z doskonałą separacją kanałów. (Ten proces dotyczy tylko symetrycznych wejść analogowych). Ponadto „błędy zbiorowe” (rozbieżności poziomów między lewym i prawym kanałem przy niskich poziomach głośności), które mogą być szczególnym problemem podczas słuchania przez słuchawki, zostały całkowicie wyeliminowane, więc można cieszyć się bardzo precyzyjnym brzmieniem, nawet jeśli używasz słuchawek dousznych o niskiej impedancji.

Wyjścia przedwzmacniacza można podłączać zarówno do wzmacniaczy mocy, jak i aktywnych głośników
AI-503 może być również używany jako wysokiej jakości przedwzmacniacz. Głośność z gniazd wyjściowych RCA może być zmienna, można osiągnąć poprawę po prostu podłączając wzmacniacz mocy do gniazd pre-out. Ponadto urządzenie ma parę analogowych gniazd wejściowych RCA, więc można również podłączyć gramofon analogowy z wbudowanym wzmacniaczem phono EQ, np.TN-350 lub TN-570, magnetofon kasetowy lub inny sprzęt analogowy.

Wbudowane zegary taktujące 44,1 kHz i 48 kHz
AI-503 obsługuje asynchroniczny tryb transferu sygnału po podłączeniu przez USB, umożliwiając sterowanie sygnałami PCM oraz DSD poprzez synchronizację ich przy użyciu własnego zegara taktującego (generowany przez precyzyjny oscylator kwarcowy) zamiast polegać na synchronizacji zegara taktującego komputera, który jest niestabilny i generuje dużo zakłóceń. Wbudowane są dwa dedykowane zegary (pracujące z częstotliwością 44,1 kHz i 48 kHz). Dzięki taktowaniu sygnałów, które są wielokrotnością częstotliwości zegara taktującego do wysokiej jakości, precyzyjny oscylator kwarcowy oferuje niski poziom zakłóceń fazowych, zakłóceń jitter dzięki czemu dźwięk źródła będzie odtwarzany z większą wiernością.

4 rodzaje cyfrowych filtrów PCM i 2 DSD
Urządzenie zawiera 4 tryby filtrów cyfrowych dla sygnałów PCM oraz tryb „wyłączony”, a także 2 rodzaje filtrów cyfrowych dla materiału DSD. Możesz użyć pilota zdalnego sterowania, aby wybrać optymalny tryb filtra, zgodnie z formatem pliku wejściowego i rodzajem odtwarzanej muzyki. Można przełączać tryby filtra podczas odtwarzania muzyki, dzięki czemu można dostroić jakość dźwięku na bieżąco podczas odsłuchu. Filtry PCM:
• FIR SHARP: Filtr FIR ze stromym spadkiem, używany do ostrego odcinania sygnałów poza pasmem audio
• FIR SLOW: filtr FIR z powolnym wycofywaniem się, używany do delikatnego odcinania sygnałów poza pasmem audio
• SDLY SHARP: filtr o krótkim opóźnieniu ze stromym przechylaniem, używany do ostrego odcinania sygnałów poza pasmem audio
• SDLY SLOW: Filtr o krótkim opóźnieniu z powolnym odwijaniem, używany do delikatnego odcinania sygnałów poza pasmem audio Filtry DSD: CUTOFF przy 50kHz, CUTOFF przy 150kHz

  • Uwaga: Podczas odbioru sygnałów o częstotliwości 352,8 kHz lub 384 kHz, filtr cyfrowy zostanie wyłączony podczas odtwarzania niezależnie od tego ustawienia.

Transformatory mocy z rdzeniem toroidalnym o dużej pojemności
W urządzeniu zastosowano wydajne transformatory mocy z rdzeniem toroidalnym, które zapewniają stabilną dostawę mocy. Są specjalnie zaprojektowane do tłumienia wycieków strumienia magnetycznego i zapobiegają hałasowi indukowanemu elektromagnetycznie, więc mogą zapewnić prąd, który jest zawsze  czysty i stabilny.

Wejścia cyfrowe USB / koncentryczne / optyczne
Wejście USB obsługuje sygnały DSD do rozdzielczości i PCM do rozdzielczości 11,2 MHz i 384 kHz / 32-bity. Obsługiwane jest również „Natywne odtwarzanie DSD”, w którym materiał DSD przekształcany bezpośrednio do postaci analogowej bez uprzedniej konwersji na PCM. Bezpłatne oprogramowanie TEAC HR Audio Player do odtwarzania muzyki obsługujące formaty ASIO 2.1 i DoP (DSD over PCM), umożliwia natywne odtwarzanie materiałów DSD 11,2 MHz z komputerów z systemem Windows oraz komputerów Mac. Cyfrowe wejścia optyczne i koncentryczne obsługują materiału w rozdzielczości do 192 kHz / 24 bity.

Odbiornik Bluetooth® obsługujący LDAC
Wbudowany odbiornik Bluetooth® obsługuje standardy kodowania LDAC * i aptXTM, a także AAC i inne wysokiej jakości tryby bezprzewodowej transmisji dźwięku. Można łatwo cieszyć się muzyką, bezprzewodowo przesyłając dźwięk ze smartfona lub tabletu.

Wejście cyfrowe na panelu przednim jest idealne do podłączenia przenośnych urządzeń audio
Możesz słuchać ulubionej muzyki już z urządzenia przenośnego przez głośniki lub przez słuchawki, korzystając z wysokiej jakości wzmacniacza słuchawkowego.

Wzmacniacz mocy klasy D firmy ICEpower
W urządzeniu zastosowaliśmy ceniony, wysokiej jakości wzmacniacz mocy firmy ICEpower a / s. Gwarantuje to odtwarzanie w wysokiej rozdzielczości delikatnych sygnałów, a także doskonałą liniowość przy wysokich poziomach głośności. To właśnie zastosowanie kompaktowego i wydajnego wzmacniacza mocy klasy D umożliwiło włączenie konfiguracji obwodu dual-mono w przetwornikach cyfrowo-analogowych, co jest bardzo korzystne dla dźwięku cyfrowego, w niewielkiej obudowie o wymiarach zbliżonych do kartki formatu A4.

Obwód TEAC-HCLD z dyskretnym obwodem push-pull
Dedykowany wzmacniacz słuchawkowy działa w klasie wzmocnienia AB, posiadając dyskretny obwód push-pull i wzmacniacz operacyjny. Wykorzystaliśmy całą wiedzę zdobytą podczas opracowywania UD-503, aby dać temu modelowi projekt obwodu, który tłumi występowanie szumów przy zachowaniu szerokiego zakresu działania wzmacniacza w klasie A. Drobne szczegóły i niuanse muzyki uchwycone w źródłach dźwięku o wysokiej rozdzielczości, są przekazywane w nieskalany sposób.

Stopień wzmacniacza słuchawkowego wykorzystuje konstrukcję z całkowicie oddzielnym uziemieniem lewego i prawego wyjścia słuchawkowego
AI-503 wykorzystuje konstrukcję obwodu z całkowicie oddzielonym uziemieniem dla lewego i prawego kanału od wzmacniacza do końcowego 4-biegunowego gniazda typu jack. Poprzez całkowite oddzielenie uziemienia lewego i prawego kanału wzmacniacza, separacja kanałów jest znacznie lepsza i znacznie osiągnięto bardziej przejrzystą scenę dźwiękową. Uwaga: słuchawki douszne i słuchawki z 3-biegunowymi wtyczkami mogą być również używane, ale aby skorzystać z oddzielnego uziemienia lewego / prawego kanału należy używać słuchawek z 4-biegunowymi wtyczkami. Przyporządkowanie styków pokazano na poniższej ilustracji. Końcówka (L +), Pierścień (R +), Pierścień (L-), Tuleja (R-)

2-stopniowa funkcja przełączania wzmocnienia
Wyjście wzmacniacza słuchawkowego ma 2-stopniową funkcję przełączania wzmocnienia. Umożliwia to optymalne ustawienie głośności zgodnie z impedancją i wydajnością podłączonych słuchawek, używając wszystkiego – od monitorów dousznych o niskiej impedancji, aż po słuchawki o wysokiej impedancji do 600Ω.

Dwa analogowe wskaźniki poziomu
Analogowe wskaźniki poziomu poruszają się w odpowiedzi na zmianę poziomu sygnału, podkreślając rolę urządzenia jako urządzenia audio i wzmacniając poczucie, że pomieszczenie, w którym się znajduje, jest miejscem do słuchania muzyki. Oprócz funkcji ściemniacza z czterema poziomami (jasny, normalny, przyciemniony, wyłączony), który pozwala dostosować jasność do oświetlenia pomieszczenia można również całkowicie wyłączyć działanie wskaźników poziomu.

Interfejs użytkownika zaprojektowany z myślą o wygodnej obsłudze
Przywiązujemy dużą wagę do każdego elementu sterującego, w tym aluminiowego pokrętła regulacji głośności głosu z pewnym momentem obrotowym i przełączniki dźwigniowe, które zapewniają poczucie pewności działania. Dedykowany pilot wykończony aluminium emanuje klasą. Skoncentrowaliśmy się również na łatwej obsłudze urządzenia, a więc za pomocą pilota można precyzyjnie regulować poziom głośności w krokach co 0,5 dB.

Metalowa obudowa zapewnia odporność na wibracje i stylowy wygląd w rozmiarze A4
Metalowa obudowa jest odporna na przenikanie zakłóceń z zewnątrz, w tym szumów elektromagnetycznych generowanych przez komputery i inny sprzęt. Tworzy to elektrycznie „czyste” środowisko wewnętrzne nawet w otoczeniu oferującym trudne warunki dla sprzętu audio. Metalowa obudowa zawiera również płyty z aluminium o grubości 8 mm na obu końcach. Zapobiegają one skręcaniu i zginaniu, co skutkuje mocną i stabilną strukturą. Ponadto rozmiar kartki formatu A4* pozwala na bezproblemowe umieszczenie urządzenia w szafkach i w innych niewielkich przestrzeniach.

Kluczowe właściwości

  • Przetwornik DAC USB dual-mono obsługujący sygnały do 11,2 MHz DSD i 384 kHz / 32 bity PCM
  • Odbiornik Bluetooth® obsługuje LDACTM / Qualcomm® aptXTM, zapewniając wysoką jakość bezprzewodowego dźwięku
  • Dedykowany wzmacniacz słuchawkowy z dyskretnym obwodem przeciwsobnym
  • Gniazdo słuchawkowe obsługuje 3,5 mm połączenie 4-biegunowe z oddzielnym z uziemieniem
  • Połączone stereofoniczne mini / optyczne gniazdo cyfrowe na panelu przednim, wygodne do podłączania cyfrowego odtwarzacza
  • Sekcja przedwzmacniacza zapewnia w pełni zbalansowaną transmisję sygnału i wykorzystuje precyzyjną regulację głośność TEAC-QVCS
  • Wzmacniacz mocy klasy D o wysokiej wydajności (wyprodukowany przez ICEpower a / s)
  • Przełączane typy filtrów, w tym 4 filtry cyfrowe PCM i 2 DSD
  • Gniazda przedwzmacniacza można podłączyć zarówno do wzmacniaczy mocy, jak i aktywnych głośników
  • Dwie pary analogowych wejść RCA, a także USB, optyczne i koncentryczne wejścia cyfrowe (po jednym)
  • Dwa analogowe wskaźniki poziomu z regulowanym stopniem podświetlenia
Maksymalna moc wyjściowa:

60W + 60W (4Ω 1kHz, 10%, JEITA)
30W + 30W (8Ω 1kHz, 10%, JEITA)

Moc znamionowa:

43W + 43W (4Ω 1kHz, 1%, JEITA)
22W + 22W (8Ω 1kHz, 1%, JEITA)

Dopuszczalna impedancja głośnika:

4Ω do 8Ω

Całkowite zniekształcenia harmoniczne:

0,005% (1kHz, 8Ω, 1W)

Stosunek sygnału do szumu:

100 dB lub więcej (wejście analogowe, przy obciążeniu 8 Ω, moc znamionowa, ważona A)

Pasmo przenoszenia:

10Hz do 100kHz +1/-3dB (8Ω, 1W, wejście analogowe)

Wejście PRE OUT

Złącze RCA: × 1 para (L/R)
Impedancja wyjściowa: 150Ω
Pasmo przenoszenia: 10Hz do 100kHz +1/-3dB (wejście analogowe, gdy wyjście 200mVrms)
Stosunek S/N: 103dB lub więcej (wejście analogowe, gdy wyjście 1kHz/2Vrms, A-ważone)
Zniekształcenia: 0,005% lub mniej (wejście analogowe, gdy wyjście 1kHz/2Vrms, 20kHz LPF)

Wyjście słuchawkowe

Złącze 4-biegunowe mini jack stereo 3,5 mm
Maksymalna moc wyjściowa: 280 mW + 280 mW (WZMOCNIENIE ustawione na WYSOKI, przy obciążeniu 32 Ω, 10%)
Kompatybilny zakres impedancji: od 16 do 600Ω

Analogowe wejścia audio

LINE 1
– Złącze RCA × 1 para (L/R)
– Impedancja wejściowa: 30kΩ
– Maksymalne wejście: 2Vms
LINE 2* Jest to połączenie wejścia analogowego (LINE 2) i optycznego (OPT 2).
– Złącze minijack stereo: 3,5 mm
– Impedancja wejściowa: 22kΩ
– Maksymalne wejście: 2Vms

Cyfrowe wejścia audio

COAXIAL (KONCENTRYCZNY)
– Złącze RCA
OPTICAL (OPCJA 1)
– Kwadratowy łącznik (TOSLINK)
OPTICAL (OPT 2) * Jest to połączone złącze wejścia analogowego (LINE 2) i optycznego (OPT 2).
– Okrągłe złącze (od -24,0 do -14,5 dBmpeak)

USB

Złącze USB-B (standard USB 2.0)

Częstotliwość próbkowania danych PCM

COAXIAL: 32k/44,1k/48k/88,2k/96k/176,4k/192k Hz
OPTICAL: 32k/44,1k/48k/88,2k/96k/176,4k/192k Hz
USB 44,1k/48k/88,2k/96k/176,4k/192k/352,8k/384k Hz

Głębia bitowa kwantyzacji

COAXIAL: 16/24 bit
OPTICAL:16/24 bity
USB: 16/24/32 bity

Częstotliwość próbkowania danych DSD

COAXIAL: 2,8 MHz (obsługiwane przy użyciu transmisji 176.4kHz/24bit DoP)
OPTICAL: 2,8 MHz (obsługiwane przy użyciu transmisji 176.4kHz/24bit DoP)
USB: 2,8M/5,6M/11,2M Hz

Bluetooth®

Wersja 4.0
Klasa wyjściowa: Klasa 2 (przybliżona odległość transmisji: 10 m)
* Odległość transmisji jest przybliżona. Odległość transmisji może się różnić w zależności od otaczającego środowiska i fal elektromagnetycznych.
Obsługiwane profile A2DP (AVRCP)
Obsługiwane kodeki A2DP SBC、AAC、Qualcomm® aptX™、LDAC
Ochrona treści A2DP SCMS-T
Maksymalna liczba przechowywanych parowań 8

Ogólne

Zasilanie: AC 220 – 240V, 50/60Hz
Pobór mocy: 38W
Moc w trybie czuwania: 0,5 W lub mniej (w trybie czuwania)
Wymiary: 290(szer) × 81,2(wys) × 264(gł) mm
Waga netto: 3,7 kg
Temperatura pracy 5˚C do 35˚C
Zakres wilgotności roboczej 5% do 85% (bez kondensacji)
Temperatura przechowywania -20˚C do 55˚C

Napisz opinię

Uwaga: Proszę nie używać znaków HTML!
Zły Dobry

Historia nagrań i dźwięku

Wiedza zdobywana od ponad 70 lat codziennie wykorzystywana jest do opracowywania i produkcji jednych z najlepszych produktów audio na świecie. Produkty TEAC oferują muzyczne doznania i ubarwiają codzienne życie.

1968 A-20

Pierwszy stereofoniczny magnetofon kasetowy wyprodukowany w Japonii.

Katsuma Tani, prezes i założyciel korporacji TEAC stwierdził: “TEAC musi produkować dobrej jakości urządzenia audio w rozsądnej cenie, ponieważ misją naszej firmy audio jest dostarczanie muzyki w codziennym życiu ludzi.” TEAC opracował model A-20, oparty na technologii magnetycznego zapisu informacji, który był pierwszym japońskim stereofonicznym magnetofonem kasetowym o jakości Hi-Fi.

 

1972 A-450

Magnetofon kasetowy

W 1972 roku firma TEAC wypuściła na rynek swój pierwszy magnetofon kasetowy, którego współczynnik wahań i drgań wynosił zaledwie 0,07%.

Poprawiono łatwość obsługi poprzez umieszczenie wszystkich przełączników i faderów na przednim panelu.

1979 144

Ogromny wkład w historię muzyki popularnej na świecie

W 1979 roku firma TEAC wypuściła na rynek pierwszy na świecie 4-ścieżkowy magnetofon kasetowy MTR, TEAC 144, który wykorzystywał kompaktową taśmę kasetową, osiągając wysoką jakość, łatwość obsługi, zgrabną konstrukcję i przystępną cenę dla każdego muzyka. Magazyny branży muzycznej, takie jak magazyn „Billboard” i „Pro Sound News”, oceniły go jako “Najbardziej innowacyjny produkt w historii!”.

Historia muzyki z pewnością potoczyłaby się inaczej, gdyby nie magnetofon 144. Produkcja muzyczna ruszyła do przodu. Mówi się, że Bruce Springsteen nagrał swój album “Nebraska” na 144 w swoim własnym domu w 1982 roku.

1968 A-4010

Magnetofon dla każdego

W latach 60-tych przeciętne gospodarstwo domowe mogło cieszyć się muzyką w różnych formatach, zgodnie z technologicznym boomem odtwarzaczy płyt, radia, a następnie taśmy.

Model A-4010 firmy TEAC był 4 ścieżkowym magnetofonem, który pasował do amerykańskiego wystroju wnętrz, a jednocześnie był solidny i łatwy w obsłudze, a jego cena – według ówczesnych projektantów – była przystępna dla przeciętnej rodziny. Ta nastawiona na konsumenta koncepcja pomogła A-4010 zdobyć popularność i sprzedać się w liczbie ponad 200 000 sztuk, stając się jednym z najlepiej sprzedających się produktów TEAC-a, a także sygnalizując początek ery taśm audio.

Kolejne modele magnetofonów szpulowych, takie jak A-6010, pomogły TEAC’owi umocnić pozycję jednego z najlepszych producentów magnetofonów na świecie.

1957 TD-102

TEAC początki

TEAC pierwotnie założony jako Tokyo Television Acoustic Company 26 sierpnia 1953 roku przez dwóch braci Katsumę i Tomomę Tani. W 1956 roku bracia założyli Tokyo Electro-Acoustic Company, by w końcu w 1964 roku połączyć te firmy i stworzyć dzisiejszą TEAC Corporation. 

Pierwszy oryginalny model produkcyjny TEAC-a TD-102, trafił do sprzedaży w kwietniu 1957 roku. Stało się to za sprawą dwóch pracowników dużego producenta radioodbiorników w Ameryce Lafayette Radio Electronics. Kiedy Tani pokazał im prototyp TD-102, powiedzieli: “Dodaj wzmacniacz odtwarzający, zmień go w odtwarzacz taśmowy i zmień obudowę na szafkę, a my to weźmiemy!”. I w ten sposób zamówili 25 sztuk. TD-102 wkroczył na rynek amerykański i szybko stał się ulubieńcem fanów audio. 

W kwietniu 1958 roku inżynier z firmy produkującej radio Philco zaprosił TEACa do przeprowadzenia demonstracji swoich produktów w Far East Audio Club, który prowadził w bazie wojskowej Tachikawa. TEAC przywiózł więc 50 sztuk TD-102 do demonstracji. Wszystkie zostały kupione za gotówkę na miejscu. 

Po początkowym sukcesie TD-102, magnetofony szpulowe TEAC-a zyskały szeroki rozgłos komercyjny, gdy wpływowy amerykański magazyn konsumencki Consumer’s report umieścił je na liście nr 5 spośród 17 wypróbowanych i przetestowanych produktów audio. 

Siła przekonania właścicieli TEAC o tym, że „nieważne jak trudne jest to zadanie, jeśli stworzysz produkt lepszy technicznie, zdobędzie on uznanie”, została podwaliną po misję TEAC: “Z naszej zdolności do wytwarzania najlepszych produktów na świecie czerpiemy naszą rację bytu”.

Zintegrowany wzmacniacz stereo odgrywa istotną rolę w systemie audio, jako centralne urządzenie odpowiedzialne za jakość dźwięku i moc. Wybór odpowiedniego wzmacniacza może znacząco wpłynąć na wrażenia związane z odbiorem dźwięku, szczególnie w przypadku bardziej wymagających zestawów głośnikowych. Wzmacniacze można podzielić na kilka kategorii, w zależności od zastosowanych komponentów, konstrukcji wzmacniacza oraz sposobu działania.

Wzmacniacze tranzystorowe

Wzmacniacze tranzystorowe są powszechnie stosowane w branży audio ze względu na dużą moc, która pozwala na obsługę nawet najbardziej wymagających głośników. Wzmacniacze te stosują tranzystory do wzmocnienia sygnału audio. W związku z tym, że tranzystory są stosunkowo tanie i łatwo dostępne, wzmacniacze tranzystorowe są często wybierane ze względu na niższy koszt w porównaniu z innymi technologiami wzmacniaczy.

Wzmacniacze lampowe

Wzmacniacze lampowe, w przeciwieństwie do wzmacniaczy tranzystorowych, wykorzystują lampy elektronowe do wzmocnienia sygnału audio. Mimo że ich moc wyjściowa jest zwykle mniejsza niż w przypadku wzmacniaczy tranzystorowych, cechują się ciepłym brzmieniem, które jest cenione przez miłośników systemów hi-end. Wzmacniacze lampowe bywają również postrzegane jako bardziej "muzyczne" i "żywe" w porównaniu z ich odpowiednikami tranzystorowymi. Warto jednak zauważyć, że wzmacniacze lampowe są zwykle droższe i wymagają większej dbałości o utrzymanie.

Wzmacniacze hybrydowe

Wzmacniacze hybrydowe łączą zalety tranzystorów i lamp w jednym urządzeniu. W jednej obudowie znajdują się zarówno tranzystory, jak i lampy, co pozwala uzyskać "cieplejsze" brzmienie w porównaniu z konstrukcjami opartymi wyłącznie na tranzystorach, jednocześnie zapewniając większą moc niż w przypadku typowych wzmacniaczy lampowych. Wzmacniacze hybrydowe starają się zatem połączyć najlepsze cechy obu technologii, choć może to wpłynąć na wyższą cenę urządzenia.

Klasy wzmacniaczy zintegrowanych

Klasy wzmacniaczy zintegrowanych to istotny aspekt, który warto omówić w kontekście różnorodności urządzeń. Wzmacniacze różnią się trybami pracy tranzystorów i lamp, co przekłada się na ich charakterystykę dźwiękową i efektywność energetyczną. W związku z tym, urządzenia są podzielone na tzw. klasy, które mają oznaczenia literowe. Do danej klasy są przydzielane w zależności od tego, przez jaką część pełnego okresu fali sinusoidalnej wspomniany element aktywny przewodzi prąd. Najpopularniejsze klasy pracy stosowane obecnie we wzmacniaczach zintegrowanych to: klasa A, klasa AB, klasa B, klasa D, klasa G i klasa H.

Klasa A

W klasie A, elementy aktywne stosowane we wzmacniaczu (lampy lub tranzystory) przewodzą prąd przez cały czas, co przekłada się na niską sprawność energetyczną układu. Ta klasa wzmacniacza oferuje jednak doskonałą jakość dźwięku, ze względu na brak zniekształceń sygnału związanego z przełączaniem. Wzmacniacze klasy A są rzadziej spotykane, ponieważ ich niska efektywność energetyczna prowadzi do znacznych strat cieplnych, co z kolei wymaga zastosowania większych i cięższych radiatorów.

Klasa B

Wzmacniacze klasy B są energooszczędniejsze niż wzmacniacze klasy A, ponieważ elementy aktywne przewodzą prąd tylko przez połowę okresu fali sinusoidalnej. W związku z tym, obciążenie termiczne jest mniejsze, a skuteczność energetyczna wzmacniacza jest wyższa. Niestety, wzmacniacze klasy B są często uważane za mniej liniowe i "muzykalne" w porównaniu z wzmacniaczami klasy A, ze względu na zniekształcenia sygnału związane z przełączaniem.

Klasa AB

Klasa AB jest kompromisem między klasą A i klasą B, oferując zarówno wysoką jakość dźwięku, jak i większą sprawność energetyczną. W tej klasie, elementy aktywne pracują przez większość czasu, ale nie przez cały okres fali sinusoidalnej. Zmniejsza to straty cieplne i zwiększa sprawność energetyczną wzmacniacza, zachowując jednocześnie dobre właściwości dźwiękowe.

Klasa D

Wzmacniacze klasy D są inaczej nazywane wzmacniaczami impulsowymi lub cyfrowymi. Wykorzystują one technikę przełączania wysokiej częstotliwości do wzmocnienia sygnału, co pozwala na osiągnięcie bardzo wysokiej sprawności energetycznej, nawet przekraczającej 90%. Wzmacniacze klasy D są często stosowane w urządzeniach przenośnych, takich jak głośniki Bluetooth czy systemy audio w samochodach, ze względu na ich lekkość, niewielkie rozmiary i doskonałą efektywność energetyczną. Chociaż ich jakość dźwięku może być nieco gorsza niż w przypadku wzmacniaczy klasy A lub AB, technologia ta uległa znacznemu ulepszeniu na przestrzeni ostatnich lat, a niektóre wzmacniacze klasy D oferują obecnie wyjątkowo dobrą jakość dźwięku.

Klasa G i H

Wzmacniacze klasy G i H są kolejnymi ewolucjami wzmacniaczy klasy AB, które mają na celu zwiększenie efektywności energetycznej. Wzmacniacze klasy G stosują tzw. „przełączanie zasilania”, gdzie różne poziomy zasilania są stosowane w zależności od potrzeb. Wzmacniacze klasy H działają na podobnej zasadzie, ale zamiast przełączania poziomów zasilania, mają one zmienny napięciowy układ zasilania, który dostosowuje się do sygnału wejściowego. Wzmacniacze klasy G i H oferują doskonałą jakość dźwięku i wysoką sprawność energetyczną, choć są zwykle droższe i bardziej skomplikowane w budowie.

WYBÓR

Wybór odpowiedniego wzmacniacza zintegrowanego zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkownika. Ważne jest, aby uwzględnić kwestie takie jak budżet, wymagania dotyczące jakości dźwięku, dostępność przestrzeni, a także preferencje estetyczne. Niezależnie od wyboru, warto również pamiętać o odpowiednim doborze głośników oraz innych komponentów systemu audio, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty dźwiękowe.

Przy wyborze wzmacniacza warto również zwrócić uwagę na inne parametry, takie jak zakres częstotliwości, moc wyjściowa, współczynnik zniekształceń harmonicznych (THD), ilość i rodzaj dostępnych wejść i wyjść, a także funkcje dodatkowe, takie jak wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy (wejście gramofonowe), DAC czy Bluetooth.

Podsumowując, różnorodność dostępnych wzmacniaczy zintegrowanych pozwala na dobranie odpowiedniego urządzenia dla każdego miłośnika muzyki. Ważne jest, aby dokładnie przeanalizować potrzeby, preferencje i budżet, a także porównać różne modele i technologie, aby znaleźć wzmacniacz, który zapewni najlepsze wrażenia słuchowe. Warto również być otwartym na eksperymentowanie z różnymi technologiami i rozwiązaniem, gdyż ostatecznie najważniejszym kryterium jest indywidualne zadowolenie z odbioru muzyki.

Warto też wspomnieć o rosnącej popularności stereofonicznych wzmacniaczy z funkcją przesyłania strumieniowego czyli posiadających funkcje sieciowe. Dzięki wbudowanemu odbiornikowi Wi-Fi lub Bluetooth, takie urządzenia pozwalają na odtwarzanie muzyki bezprzewodowo z usług streamingowych, takich jak Spotify, Tidal czy Apple Music, co ułatwia korzystanie z systemu audio w codziennym życiu.

Ponadto, niektóre wzmacniacze zintegrowane oferują również możliwość rozbudowy systemu audio o dodatkowe komponenty, takie jak przedwzmacniacze słuchawkowe czy moduły przetworników cyfrowo-analogowych (DAC). Daje to użytkownikom większą elastyczność w dostosowywaniu systemu do swoich potrzeb i wymagań.

Przy zakupie wzmacniacza zintegrowanego warto również rozważyć wsparcie ze strony producenta w kwestii serwisowania oraz aktualizacji oprogramowania. Niektóre firmy słyną z doskonałej obsługi posprzedażowej oraz regularnych aktualizacji oprogramowania, które wprowadzają nowe funkcje oraz poprawiają wydajność urządzenia.

W dzisiejszym rynku audio istnieje wiele marek produkujących wzmacniacze zintegrowane o wysokiej jakości, zarówno w segmencie budżetowym, hi-fi jak i hi-end. Dlatego warto zasięgnąć opinii, przeczytać recenzje oraz ewentualnie odwiedzić sklepy specjalistyczne, gdzie będzie można przetestować różne modele wzmacniaczy i ostatecznie wybrać ten, który najlepiej spełni oczekiwania.

Ostatecznie, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaki wzmacniacz zintegrowany jest najlepszy. Najważniejsze jest, aby zrozumieć swoje potrzeby, wymagania oraz upodobania, a następnie dokonać świadomego wyboru, który przyniesie satysfakcję z odbioru muzyki przez długie lata.

Tagi: Teac , wzmacniacz
Zaznaczając przycisk „Akceptuję” wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług sklepu internetowego, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i mogą ją Państwo w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego w stopce strony. Polityka prywatności zgodnie z RODO