Menu
Your Cart

100 zł rabatu na pierwszy zakup Zarejestruj się.

MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9

MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
CENA ZA SZTUKĘ
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9
  • Stan: Dostępne
  • Model: CLASSIC ESL 9
Wyświetleń: 2428
23.700,00zł
Netto: 19.268,29zł

Dostępne opcje

Oblicz ratę

MARTIN LOGAN CLASSIC ESL 9 - Kolumny podłogowe


Martin Logan prezentuje swoje najnowsze arcydzieło - nową kolumnę z serii Masterpiece: Classic ESL 9. Wszystkie dobrze znane z wcześniejszych produktów elementy są tu obecne, a także szereg rewolucyjnych udoskonaleń. sercu tej wyjątkowej kolumny głośnikowej znajdziesz 9.2” przetwornik z technologią Curvilinear Line Source (CLS™) XStat™ łączony próżniowo elektrostatyczny transduktor z zaawansowaną technologią Microperf™ i ultrasztywną konstrukcją AirFrame™ Blade. Mocne i dynamiczne odwzorowanie niskiej częstotliwości jest renderowane z niezachwianą dokładnością i kontrolowane dzięki dwóm 8-calowym przetwornikom niskotonowym niskiej dystorsji z aluminiowymi cewkami stożkowymi.

 

Czym jest arcydzieło?

Czy „Mona Lisa” jest zwykłym obrazem uśmiechającej się kobiety, a może czymś więcej?

Jako arcydzieło postrzegamy coś wykonane przy pomocy niecodziennych zdolności i artystycznych kształtów znanych nam elementów wykorzystanych w niespotykany sposób, oddających esencję prawdy. Dla Martina Logana, esencją prawdy oddaną przez nasze umiejętności i artyzm jest realizm dźwięku. Prawie cztery dekady konstrukcji audio, oraz innowacyjnej inżynierii, skutkuje zaskakującym ideałem kolumny głośnikowej.

Arcydzieło Konstrukcji i Inżynierii

Aby zasłużyć na nazwę, głośnik Martin Logan musiał połączyć w sobie dekady innowacji, oraz na nowo zreinterpretować wyjątkowo szczegółową konstrukcję elektrostatyczną. Jest to flagowe osiągnięcie inżynierii audio 21 wieku..

Spójrzcie na znane elementy klasycznych kolumn elektrostatycznych MartinLogan:

Zaawansowana technologia stojanów MicroPerf, oferująca ponad dwukrotnie większą odkrytą powierzchnię membran w porównaniu do tradycyjnych paneli elektrostatycznych w tym samym rozmiarze. Panel dodatkowo wzmocniony jest sztywnymi rozporami ClearSpar, utrzymującymi dokładny poziom napięcia próżniowo związanych membran nie naruszając jednocześnie pięknego, przezroczystego wyglądu. Dodajmy do tego smukłą, podobną do wyglądu strzały konstrukcję ramy AirFrame; idealnie komponującą połączenie między panelem a obudową przetwornika niskotonowego.

Osiąganie laboratoryjnego standardu w Twoim pomieszczeniu

W laboratorium, inżynierowie Martin Logan dążą do przejrzystości brzmienia. Poza nim, istnieje jeden parametr, którego nie mogą zmierzyć: Twój pokój odsłuchowy. Unikalny rozmiar i kształt przestrzeni odsłuchowej (a także rozmiar i kształt tego co jest w niej umieszczone) może spowodować rozpraszanie basu odbiegające od idealnej linii, mając duży wpływ na całościowy odbiór głośników.

Po raz pierwszy elektrostatyczne kolumny połączyliśmy z ekskluzywnym systemem korekcji pomieszczenia Anthem (ARC). Włączając ARC do kontroli niskich częstotliwości względem wyjścia panelu ESL, doświadczysz jakości najbliższej do testowanej w laboratoriach Martin Logan.

ARC mierzy niskie częstotliwości wydobywające się z głośników w Twoim pomieszczeniu i porównuje je do optymalnej krzywej odpowiedzi wyszukując wszelkie anomalie. Zaawansowane algorytmy ARC efektywnie eliminują wszelkie różnice, pozostawiając standard najbliższy wyczekiwanemu ideałowi: realistycznie odwzorowany, naturalny bas w Twoim pokoju odsłuchowym.

Minimalizując wpływ pomieszczenia dzięki technologii PoweredForce Forward i zaawansowanym możliwościom ARC, oraz unikalnej syntezie panelu ESL z sekcją basową, Classic ESL 9A tworzy perfekcyjne odwzorowanie i skupienie basu, o optymalnej naturalności reprodukowane dźwięku.              

Jak się okazuje jest to właśnie ten poziom najwyższej wydajności oddzielający bliską doskonałość od prawdziwego arcydzieła.

Ultra sztywna konstrukcja ramy AirFrame

Panele Xstat Classis ESL 9A są połączone z obudowami przy wykorzystaniu przeprojektowanej ramy Martin Logan AirFrame, precyzyjnie wykonanej z lotniczej jakości aluminium. Materiał został poddany ekskluzywnej obróbce, pozwalający osiągnąć ten poziom sztywności.

Pogrubiony, skierowany ku przodowi kształt ramy AirFrame – wąski i mocny z przodu, szeroki i wytrzymały z boku to nowoczesny styl projektowania. Nie zakłóca w żaden sposób działania powierzchni promieniującej. Zapewnia również izolację elektryczną i akustyczną minimalizując zniekształcenia intermodulacyjne spowodowane przez wibracje i rezonanse. Płynne linie podkreślają przełomową integrację panelu z sekcją basową i wzmacniaczami. Zapierająca dech w piersiach konstrukcja ramy AirFrame poprawia obrazowanie, szczegółowość detali, dokładność i efektywność głośnika.

Panel elektrostatyczny CLS

Jeden z oryginalnych przełomów Martin Logan - Technologia CLS była niezbędnym składnikiem każdego głośnika elektrostatycznego, jaki wyprodukowaliśmy. Firmowe metody produkcji pozwalają tworzyć panele elektrostatyczne w formie wycinków cylindra. Ich delikatne zakrzywienia poziome rozwiązują problem osiągnięcia dobrego rozpraszania wysokich tonów z dużej powierzchni promieniującej bez narażanie ogólnej jakości dźwięku. 

Promieniowanie dźwięku o kontrolowanym rozpraszaniu

Dźwięk, który słyszymy z głośnika, jest połączeniem fali bezpośredniej idącej z niego do naszego ucha oraz odbić od różnych powierzchni w pomieszczeniu - ścian, podłogi, sufitu. To, w jaki sposób nasz mózg integruje te wszystkie informacje jest bardzo skomplikowane. W zależności od kąta i różnicy czasu dotarcia pomiędzy falą bezpośrednią, a falą odbitą, odbicia mogą albo zatrzeć detale i scenę, albo wzmocnić naturalne poczucie głębi i otwartości.

Prawdziwie dipolowe głośniki, np. panele elektrostatyczne, od dawna cechowały się prawie idealnymi wzorcami kontrolowanego rozpraszania. Wysyłają one znikome ilości dźwięku na boki, minimalizując przez to odbicia od ścian bocznych. Ich silne promieniowanie tylne produkuje jednakże znaczną ilość wzmacniających odczucia, później docierających odbić od ściany za głośnikami.

Technologia basu PoweredForce Forward

PoweredForce Forward łączy w sobie dwie innowacje Martin Logan: PoweredForce, pozwalającą przetwornikowi zamkniętemu w małej obudowie produkować dużą ilość basu, oraz ForceForward, mającą znaczący wpływ na redukcję odbić.

PoweredForce forward wykorzystuje zaawansowaną topologię zwrotnicy z fazowo dopasowanymi przetwornikami niskotonowymi aby minimalizować destruktywną energię odbić. Wirtualnie eliminując odbicia basu od frontowej ściany i pracując razem z panelem, technologia PoweredForce Forward daje Ci większą dowolność w ustawieniu głośnika w pomieszczeniu i wpływa na zwiększeniu realizmu nagrań odtwarzanych ze źródła.

Większa wydajność, bezpieczeństwo i wszechstronność z terminalami WBT

Podłącz elektronikę bezpiecznie i pewnie wykorzystując 5-drożne audiofilskiej jakości terminale WBT. Płytka łącząca wykonana z czystej miedzi jest wysoko przewodząca i wolna od efektów „prądowych”. Terminale są izolowane przed zwarciami i w pełni amortyzowane przed drganiami. Umieszczono je tak, aby dać dużo przestrzeni na podłączenie profesjonalnych kabli głośnikowych.

Wydajność Classic ESL 9A została pomyślana zupełnie na nowo. Biorąc wszystko co najlepsze z innowacji takich jak PoweredForce Forward i technologii ARC, oraz integracji panela elektrostatycznego z sekcją basową, wymaga bardziej kompleksowego myślenia o mocy i efektywności. Nasz nowy wzmacniacz produkuje czystą moc, zamkniętą w małej powierzchni, efektywniej niż kiedykolwiek wcześniej. Doskonała, niezawodna klasa D oznacza, że nie istnieje wirtualnie tracona energia pomiędzy wzmacniaczami a przetwornikami.

Dedykowana konstrukcja Martin Logan i zespół inżynierów stworzyli ekstremalnie precyzyjną zwrotnicę 24bit Vojtko współpracującą z potężnymi wzmacniaczami. Daje to głośnikom możliwość dostarczenia szczegółowych niskich częstotliwości sięgających 34Hz. Zaawansowane przetwarzanie sygnałów DSP dopełnia kontrolę i optymalizuje wydajność poprzez filtr niskich częstotliwości, korektor basowy i funkcje ograniczające, wszystko połączone cyfrowo.

Pełna kontrola sygnał, natychmiastowej odpowiedz, dużych ilości czystej mocy, skuteczności i zintegrowanej wydajności, tworzy oryginalny obraz żywego dźwięku.

Głośnik elektrostatyczny

Podobnie jak przetwornik wstęgowy, głośnik elektrostatyczny wykorzystuje cienką membranę do wprawienia powietrza w ruch. Na tym jednak kończą się podobieństwa. Podczas gdy oba - dynamiczne i wstęgowe głośniki są przetwornikami elektromagnetycznymi, działającymi na zasadzie indukcji magnetycznej, głośnik elektrostatyczny wykorzystuje zupełnie inną zasadę oddziaływań elektrostatycznych. 

Bezdyskusyjnie nie można mówić o kolumnach elektrostatycznych bez wspomnienia o klasycznej konstrukcji tego typu - the Quad ESL-57, stworzonej w 1957 r. przez Peter'a Walker'a. Model ESL-57 zrewolucjonizował standard przejrzystości zaraz po jego przedstawieniu i wciąż utrzymuje to miano niemal 50 lat później. Pierwsze doświadczenia wielu słuchaczy z high-audio są związane z ESL-57. Wielu konstruktorów kolumn elektrostatycznych wciąż posiada parę wspomnianego modelu, traktując go jako produkt referencyjny. ESL-57 nie dostarczają wiele basu, nie grają bardzo głośno, oraz produkują bardzo wąskie słodkiego pasmo, ale kiedy obsługujemy je w ramach tych ograniczeń, są magiczne.

 Głośnik elektrostatyczny (niekiedy nazywany ESL) tworzy, cienka ruchoma membrana wytworzona z transparentnej folii Mylar, naciągniętej pomiędzy dwoma statycznymi elementami nazywanymi stojanami. Membrana jest polaryzowana wysokim napięciem względem stojanów. Doprowadzony zostaje tam sygnał audio, w wyniku czego pojawia się pole elektrostatyczne odpowiadające doprowadzonemu sygnałowi. Zmienne pole elektrostatyczne wokół stojanów wchodzi w interakcję ze stałym polem membrany, popychając i wyciągając membranę co tworzy dźwięk. Jeden ze stojanów odpowiada za wyciąganie drugi za popychanie membrany. Ilustracja powyżej ukazuje jeszcze dynamiczny woofer jako część hybrydowej kolumny dynamiczno-elektrostatycznej

Napięcia służące do obsługi kolumny elektrostatycznej są bardzo wysokie. Napięcie polaryzujące może osiągnąć wartość nawet 10,000 V (10kV). Dodatkowo sygnał audio jest wzmacniany od kilkudziesięciu do kilku tysięcy woltów przez krokowy transformator wewnątrz głośnika. Tak wysokie napięcie są wymagane do wytworzenia pola elektrostatycznego wokół membrany i stojanów.

Stojany są często pokryte materiałem izolacyjnym, aby zapobiec iskrzeniu przy przeskokach ładunków pomiędzy elementami. Mimo to jeśli głośniki zostaną przesterowane, wolne elektrony mogą przechodzić do powietrza jonizując je w ten sposób i zapewniając w ten sposób ścieżkę przewodzącą dla ładunków elektrycznych. Duże wychylenie membrany - np. podczas głośnego odsłuchu - umieszcza membranę bliżej stojanów i również wywołuje iskrzenie. Może to uszkodzić panel elektrostatyczny tworząc małe dziury w membranie. Iskrzenie jest większym problemem w wilgotnych pomieszczeniach niż w suchych ponieważ wilgoć powoduje lepszą przewodność między stojanami, a powietrzem.

Panele elektrostatyczne często dzieli się na kilka mniejszych części, aby zmniejszyć skutki rezonansów membrany. Niektóre panele są zakrzywione zmniejszając tym samym nierówności rozchodzenie się promieniowania w zakresie wysokich częstotliwości. Efekt pojawia się, gdy długość fali jest mniejsza od membrany.

 Co to jest ARC?

Mówiąc krótko, System Korekcji Akustyki Pomieszczenia ARC szybko „koryguje” niepożądane efekty, jakie wywołują powierzchnie pomieszczenia takie jak ściany, podłogi i sufity na dźwięk, który wydobywa się z kolumny głośnikowej. Usunięcie tych efektów pozwala urządzeniom audio osiągnąć bardzo naturalny dźwięk w każdym pomieszczeniu, zbliżony do standardów laboratoryjnych.

Wgłębiając się w techniczne aspekty, ARC to opatentowane oprogramowanie cyfrowego przetwarzania sygnału, które współpracuje z specjalnie zaprojektowanym mikrofonem kalibracyjnym i Twoim komputerem PC, aby szybko i łatwo zoptymalizować audio dla Twojej unikalnej przestrzeni odsłuchowej.

Nasi inżynierowie stworzyli system ARC podczas badań nad tym w jaki sposób powielić laboratoryjne standardy odtwarzania audio w nielaboratoryjnych warunkach. Te przełomowe badania były wykonywane w współpracy z Kanadyjskim Narodowym Instytutem Badań, który jest organizacją rządową badań i technologii.

Nasi inżynierowie zdali sobie sprawę, że odsłuchowe wrażenia prawdziwego świata mają mało wspólnego z kontrolowanym środowiskiem laboratoriów audio. W związku z tym dźwięk nawet najlepszych zestawów głośnikowych jest wypaczany przez anomalie pomieszczenia jak na przykład umeblowanie. Te przeszkody powodują fale stojące, rezonanse i odbicia, które mogą koloryzować dźwięk, który słyszysz. Wyobraź sobie fale dźwiękowe płynące z Twoich głośników jako kręgi na powierzchni wody. To pozwoli Ci łatwo zrozumieć jak kręgi dźwięku odbijają się od każdej przeszkody, którą napotkają. Od razu zrozumiesz jakie korzyści przynosi zniwelowanie tych przeszkód.

 ARC cyfrowo porównuje akustyczną sygnaturę pomieszczenia z standardami laboratoryjnymi. System dokonuje pomiaru pasma każdego z głośników w relacji do miejsca odsłuchu. Potem używa zaawansowanych algorytmów w celu eliminacji negatywnych efektów przeszkód w pomieszczeniu, regulując pasmo i korygując efekty fazy. Wtedy ARC „usuwa” przeszkody, pozostawiając parametry, które są zgodne z standardami laboratoryjnymi.
Jak pracuje ARC?

Zestaw ARC jest bardzo prosty w użyciu i wymaga zaledwie kilku prostych kroków, które dostosują Twoje głośniki do unikalnej przestrzeni odsłuchowej.

Każdy komponent ARC-ready jest dostarczany z kompletnym zestawem ARC, który się składa z oprogramowania i pliku kalibrującego (dostępne na stronie internetowej producenta), mikrofonu, profesjonalnego statywu i wysokiej jakość złączy. Wymagany jest komputer z systemem Windows® z czytnikiem płyt CD.

Podłącz mikrofon kalibracyjny do swojego komputera i do urządzenia ARC-ready. Umieść mikrofon w każdym miejscu odsłuchu w swoim pomieszczeniu (minimum pięć, maksimum dziesięć pozycji) aby pozwolić ARC pobrać próbkę dźwięku z każdej lokalizacji.

Opatentowane oprogramowanie ARC mierzy różnice pomiędzy idealnym laboratoryjnym standardem pasma głośnika a ich realną wydajnością w Twoim pokoju. Następnie jego wyrafinowany układ DSP dokonuje precyzyjnej korekcji pasma i kreuje właściwe krzywe zwrotnicy powodując, że jakość Twoich głośników w Twoim pomieszczeniu będzie spełniać prawie idealne standardy laboratoryjne!

Teraz będziesz słyszeć dokładnie to co nasi inżynierowie chcieli żebyś słyszał: czysty, naturalny, transparentny dźwięk, niezależnie od tego jakie wyzwania napotka on w Twoim pokoju odsłuchowym!

*System ARC (dostępny opcjonalnie)


SPECYFIKACJA TECHNICZNA


CLASSIC ESL 9

Typ / KonstrukcjaPodłogowa, elektrostatyczna
MocZalecana moc wzmacniacza: 50-400W
Pasmo przenoszenia34Hz – 23kHz (+/-3dB)
Rozproszenie poziome: 30°
Rozproszenie pionowe: 
44" (112 cm) źródło liniowe
Impedancja4ohm, 0.8 ohm @ 20 kHz
Efektywność90dB
Panel elektrostatyczny112 × 23.4 cm wymiar panela
2621 cm2 powierzchnia panela
Wysokiej częstotliwości przetwornik elektrostatyczny XStat, CLS
Przetwornik niskotonowy2 x 203 mm (8")
Odlewany stop aluminium 
Wysoka amplituda wychyłu
Zużycie energii2W maksymalnie na kanał
Wymiary (W x S x G)152 × 36.4 × 64.6 cm
Waga35.4 kg / szt.

Napisz opinię

Uwaga: Proszę nie używać znaków HTML!
Zły Dobry

 

Ludzie często zakładają, że MartinLogan został założony przez kilku mężczyzn o imieniu Martin i Logan, co jest trochę prawdą: Gayle Martin Sanders i Ron Logan Sutherland. MartinLogan „po prostu brzmiał lepiej niż SandersSutherland” - wyjaśnia Sanders... (najwyraźniej nigdy nie rozważali GayleRona).

Spotkali się pod koniec lat 70. w sklepie z highendowym sprzętem audio, zarządzanym przez Sandersa w Lawrence w stanie Kansas. Pomimo bardzo różnych środowisk - Sanders wyszkolił się w architekturze i reklamie, Sutherland w elektrotechnice. Obydwaj zaś podzielali pasję do muzyki, a wkrótce odkryli piękno elektrostatycznych zestawów głośnikowych, zwanych popularnie elektrostatami.

Dla każdego kto szuka idealnej czystości i przejrzystości dźwięku, kolumny elektrostatyczne są idealnym rozwiązaniem. Niestety, projektowanie i budowa takich kolumn, które osiągną poziom wszystkich tonów, jakich oczekuje się od najwyższej klasy kolumn głośnikowych, nawet z aktualną technologią inżynieryjną jest bardzo trudnym wyzwaniem. W tamtych czasach na rynku była dosłownie garstka dostępnych modeli. Większość z nich to były niezbyt udane konstrukcje, za wyjątkiem KLH Model 9 i Quad ESL, które stały się legendami wśród entuzjastów audio.

Najprawdopodobniej najbliżej jakości tradycyjnych zestawów głośnikowych pod względem jakości basu i poziomu dźwięku, zbliżył się wtedy model marki KLH. Był to jednak zestaw bardzo duży, wymagający, drogi i totalnie nie pasował do marki KLH. W związku z tym sprzedaż była słaba, aż w końcu Model 9 został wycofany z produkcji. ESL firmy Quad był większym sukcesem, szczególnie w rodzinnej Anglii, ale model ten cierpiał z powodu klasycznych ograniczeń tego rodzaju kolumn. Jednak mimo wszystko do czasu, w którym pojawiły się produkty MartinLogan, elektrostaty Quad były powszechnie uważane za najlepsze zestawy do odtwarzania kameralnej muzyki, rocka, a nawet muzyki symfonicznej.

 

Musi Być Lepsza Droga

Sanders i Sutherland byli pewni, że musi być lepsza droga. Wierzyli, że mogą zbudować elektrostatyczny głośnik, który będzie w stanie odtworzyć poprawny bas, zapewnić odpowiedni poziom dźwięku i jego prawidłowe rozpraszanie w pomieszczeniu bez powodowania iskrzenia czy przeciążenia wzmacniacza. Sanders zorganizował małą grupę badawczo-rozwojową, która zmieniła oryginalny projekt, stworzony przez ponad 10 lat wcześniej w praktyczny, gotowy do sprzedaży elektrostatyczny przetwornik.

Pierwszy prototyp był gotowy w 1980 roku. Oczywiście wciąż miał jakość charakterystyczną dla projektów naukowych - płaski aluminiowy panel z siatką przewodów, rozpórki, transformatory i zasilacze, wszystko to podłączone do wzmacniacza w salonie Sandersa. Zestaw brzmiał nawet lepiej niż oczekiwali tego twórcy, lecz kiedy w czasie testów zwiększono głośność, burza błyskawic przeszła przez panel, a muzyka została zastąpiona słupem dymu dryfującego w stronę sufitu. Jednak wiedzieli, że już są blisko celu.

Zespół rozpoczął serię eksperymentów z nowymi materiałami wykorzystywanymi w przemyśle lotniczy i kosmicznym, co doprowadziło do przełomu. Skonstruowany z najwyższej klasy powłok przewodzących, izolacji i klejów, poprawiony przetwornik wykorzystywał przezroczystą, ultra-lekką membranę z Mylaru®, która była umieszczona pomiędzy dwoma stojanami wykonanymi z perforowanej stali.

Nowy głośnik wyglądał elegancko i mógł grać głośno bez powodowania przeciążeń wzmacniacza. Lecz Sanders ciągle zmagał się z problemem jak osiągnąć satysfakcjonującą dyspersję wysokich częstotliwości bez utraty jakości dźwięku. Duże przetworniki mają tendencję do promieniowana wysokich częstotliwości w wąską wiązkę, a nie rozpraszanie ich na dużym obszarze. Rozwiązanie pojawiło się w czasie nocnej sesji, gdy Sutherland szkicował teoretyczną falę dźwiękową, w celu zilustrowania dyspersji dźwięku. Sanders wyobraził sobie poziomo wygięty panel (Curvilinear Line-Source - CLS), który od tamtego czasu aż do dzisiaj jest podstawą każdej konstrukcji kolumn elektrostatycznych MartinLogan.

Jedynie z imitacją gotowego produktu i kilkoma fotografiami, Sanders i Sutherland w 1982 roku pokazali swoją koncepcję na CES (jedne z największych i najpopularniejszych obecnie eventów - Targi Elektroniki Konsumpcyjnej) w Chicago. To był natychmiastowy hit, a konstrukcja została uhonorowana prestiżową nagrodą za projekt i technikę CES Design and Engineering Award. Zachęceni świetnym przyjęciem ich projektu projektanci udali się do Kansas, aby przełożyć swoje idee w pełnowartościowy prototyp.

 

Niespotykane przyśpieszenie

Wykorzystując sieć producentów high-tech, Sanders i Sutherland zasięgnęli pomocy innych inżynierów, którzy posiadali najnowocześniejszą wiedzę i wyrazili zainteresowanie projektem. Firma, która produkowała filtrowane szyby do promów kosmicznych i ludzie, którzy stworzyli naczynia pokrywane Teflonem® dołączyli do zespołu projektowego. Wspólnym wysiłkiem powstał opatentowany parowy proces osadzania powłoki, optycznie przezroczystej membrany, która mogła utrzymać ładunek 5000V – technologia osadzania powłoki ochronnej pozwalała na równomierną izolację każdej z perforowanych stojan aż do 10 000V!

Od czasu targów CES w 1982 roku, MartinLogan zaprojektował pełnopasmowy elektrostatyczny zespół głośnikowy o nazwie Monolith. Bardzo znana firma z branży audio high-end, wykorzystała prototyp w swoim pokoju odsłuchowym w celu demonstracji swojej elektroniki. Dealerzy, którzy je usłyszeli, byli oczarowani dźwiękiem i wizualnym wyglądem kolumny Monolith. To był moment, w którym Sanders i Sutherland wykorzystali swoje drugie imiona jako człony nazwy marki, nareszcie MartinLogan rozpoczął swój owocny lot.

Pierwsze kilka lat dla firmy pracował zaledwie jeden pracownik pełnoetatowy i jeden w niepełnym wymiarze czasu. Udało im się zbudować i wysłać do dealerów 10 par modelu Monolith. Pomimo specjalnie zaprojektowanych kartonów, 3 pary zostały poważnie uszkodzone w czasie transportu, co było prawie katastroficzną stratą dla młodej firmy. Niezrażeni sytuacją odbudowali kolumny i położyli nacisk na wprowadzenie procesów gwarantujących politykę satysfakcji klienta na każdym etapie, która do dnia dzisiejszego przyświeca filozofii marki.

Sprzedaż zaczęła rosnąć w 1985 roku, a marka zbudowała w końcu solidne podstawy. Sutherland odszedł z firmy, aby wrócić do swojej pierwszej miłości - elektroniki. W kolejnym roku MartinLogan przeniósł się do nowej siedziby, gdzie mieści się do dzisiaj. W tym samym czasie ruszyła z sukcesem międzynarodowa dystrybucja.

Nastąpił stabilny wzrost. Do 1988 roku sprzedaż wzrosła dziesięciokrotnie, a fabryka powiększyła się o dużą, dedykowaną powierzchnię produkcyjną. W 1989 i 1990 roku pismo Inc. Uznało MartinLogan jako jedną z 500. najszybciej rozwijających się firm prowadzonych w USA.

Na początku lat 90. MartinLogan wyprodukował pierwszą na świecie centralną kolumnę elektrostatyczną i naścienną elektrostatyczną kolumnę surround, co umocniło pozycję marki jako poważnego gracza na wschodzącym rynku kina domowego. Wczesne lata 90. to również czas, w którym powstały najbardziej lubiane klasyczne zespoły elektrostatyczne takie jak Aerius, SL3, Quest i Cinema.

Jedna z najbardziej ambitnych do dzisiaj konstrukcji MartinLogan, zaczęła nabierać kształt w 1997 roku. Wynik był oszałamiający, 900 kilogramowy głośnik Statement E2, który zszokował świat audio i nadal jest przez wielu uważany jako szczyt możliwości w konstrukcji zespołów głośnikowych. Innowacyjny projekt i technologia, która została wykorzystana przy tworzeniu Statement E2, napędzała kolejne konstrukcje elektrostatyczne (i nie tylko) marki MartinLogan. Przedstawiony w 1999 roku, elektrostat Prodigy wykorzystywał wiele z projektu i technologii użytych w Statement. Z kolei Prodigy zainspirował całą nową generację produktów elektrostatycznych włączając w to modele Odyssey, Ascent, Aeon i Theater.

To co nastąpiło potem, było jednym z największych wyzwań, przed którymi stanęli inżynierowie MartinLogan – zaprojektowanie pierwszego produktu, nieopartego o technologię elektrostatyczną. W 2001 roku legendarny subwoofer Descent (wykorzystujący układ servo-control i technologię BalancedForce) został entuzjastycznie przyjęty przez świat audio i stał się jednym z głównych graczy na rynku subwooferów.

W 2003 roku zadebiutowała seria Design. High-endowy rodowód marki i lata doświadczeń zespołu inżynierów, pozwoliły wyprodukować serię mniejszych i bardziej przystępnych cenowo kolumn bez poświęcania jakości dźwięku, z której przecież słynie MartinLogan.

MartinLogan zakorzenił się mocno jako firma "technologiczna"(nie wyłącznie "elektrostatyczna"), również w rejonach, w których jedynie kilku producentów wysokiej jakości głośników odważyło się wejść. Kolumny ścienne Voyage i Passage (debiut w 2004r.) zakwestionowały mity świata audio i pozwoliły na uzyskanie prawdziwie najwyższej jakości brzmienia.

 

MartinLogan po 2000 roku

styczniu 2005 roku MartinLogan ponownie podniósł poprzeczkę dla najwyższej jakości audio wypuszczając model Summit. Jest to w dużej mierze odejście od poprzednich konstrukcji, gdyż Summit wykorzystuje dwa niezależnie wzmacniane subwoofery aktywne oraz najbardziej zaawansowany w historii firmy przetwornik elektrostatyczny – Xstat.

Pod koniec 2005 roku MartinLogan został przejęty przez spółkę Shoreview Industries, małą firmę specjalizują się we wspieraniu dobrze zarządzanych firm prywatnych. Shoreview docenił zaangażowanie firmy MartinLogan w wysoką jakość i wydajność oraz poziom obsługi klienta. Pozostali biernym inwestorem, zapewniając przez lata stałe źródło finansowania badań i modernizacji. Z takim wsparciem MartinLogan miał szansę stać się międzynarodową potęgą technologii audio.

Pod koniec 2000 roku MartinLogan nie tylko produkował najbardziej znane na świecie kolumny elektrostatyczne jak na przykład przystępna cenowo Vista (2006), w pełni zasilany Purity (2007) i referencyjny poziom Ethos (2010), ale także robił postępy w tworzeniu nowej jakości brzmienia z alternatywnych materiałów wykorzystywanych w przetwornikach cienkowarstwowych. W 2010 roku wprowadzono serię Motion, w której zastosowano innowacyjna technologię głośnika wysokotonowego Folded Motion, która zminiaturyzowała przetwornik cienkowarstwowy o wysokiej rozdzielczości do kompaktowej konstrukcji głośnika wysokotonowego. Technologia głośnika wysokotonowego Folded Motion zapewniła szczegóły przypominające elektrostatykę o wysokiej częstotliwości w bardziej tradycyjnej konstrukcji głośników.

MartinLogan wprowadzał także innowacje w bardziej wyspecjalizowanych głośnikach do kina domowego. The Stage, kompaktowy głośnik centralny wprowadzony w 2006 roku, doprowadził do powstania długiej linii wielozadaniowych głośników do kina domowego opartych na technologii ESL. Były to śmiałe, pięknie zaprojektowane wysokowydajne głośniki, które można było zastosować w dowolnym miejscu w systemie dźwięku przestrzennego. W kolejnych projektach Stage zastosowano głośnik wysokotonowy Folded Motion. Głośnik wysokotonowy Motion Vision Soundbar wprowadzono na rynek w 2012 r., wykorzystywał on technologię głośnika wysokotonowego Folded Motion, i obal przyjęte z góry przekonania dotyczące wydajności wielokanałowego głośnika soundbara. Był to jedyny zasilany głośnik typu all-in-one do kina domowego, który zapewniał wysoki poziom realizmu i uderzenia basu marki MartinLogan.

MartinLogan nigdy nie stracił z oczu swojego największego marzenia i idei: tworzenia najlepszych na świecie, najbardziej zaawansowanych kolumn elektrostatycznych. Za kulisami inżynierowie i projektanci MartinLogan pracowali nad czymś dużym i odważnym.

Po latach prac powstał największy i najodważniejszy system głośników MartinLogan od czasu Statement E2: Neolith. Wysoki na prawie 2m i szeroki na 1m, o powierzchni promieniowania elektrostatycznego o powierzchni prawie 7000cm2, w połączeniu z gigantycznymi głośnikami niskotonowymi o mocy 1300W, kolosalny Neolith zapewnił całkowicie nieograniczone, pełne spektrum naturalnego brzmienia. Stał się nowym ucieleśnieniem pasji Martina Logana do dźwięku. To największy projekt marki MartinLogan do tej pory.

W 2016 roku MartinLogan przedstawił serię Masterpiece. Flagowy model serii - Renaissance ESL 15A - jest uważany za szczyt osiągnięć w dziedzinie elektrostatyki. Nowa linia zawarła w sobie całą historię innowacji MartinLogan ESL, postępów i przełomów technologicznych, od masywnych zintegrowanych przetworników niskotonowych i wysokotonowych, doskonale wyważonych paneli elektrostatycznych, aż po ręcznie wykonane zwrotnice i System Korekcji Akustyki Pomieszczenia Anthem Room Correction (ARC™), czyli według nas najlepszy na świecie natychmiastowy optymalizator wydajności brzmienia.

Dzisiaj MartinLogan to prężnie rozwijająca się firma o uznanej międzynarodowej renomie, najwyższej klasy zespół, świetne projekty i zaawansowane technologie, jak również rzesza wiernych Klientów, którzy cenią najlepsze kolumny na świecie ponad wszystko.

We wrześniu 2016 roku przedstawiciel marki udziielił wywiadu magazynowi Hi-Fi Choice, w którym odpowiedział na pytania dotyczące aktualnych działań firmy oraz jej przyszłości. A ta maluje się w doskonałych barwach...

 

Wywiad z przedstawicielem marki Martin Logan: TUTAJ!

Jak to jest zrobione? Głośniki elektrostatyczne! ZOBACZ!

Zaznaczając przycisk „Akceptuję” wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług sklepu internetowego, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i mogą ją Państwo w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego w stopce strony. Polityka prywatności zgodnie z RODO